23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Scandic förlänger med Kiwa som certifieringspartner för KRAV-frukostar

Under sommaren har Kiwa och Scandic tecknat förlängt avtal om certifiering enligt KRAVs regler för certifiering av kedjor.

Scandics frukostbufféer har sedan 2005 varit KRAV-certifierade som ett led i företagets miljöarbete, och Kiwa har fått fortsatt förtroende att ansvara för denna tredjepartscertifiering.

-Vi är självklart mycket nöjda och glada över att vi får behålla en så viktig kund som Scandic, och ser det som ett förtroende som vi med stolthet ska förvalta även framöver, säger Kiwas VD Hans Lindahl. KRAV-certifieringen är en verksamhet vi har arbetat med i snart 30 år, och vi vet att vi erbjuder trovärdighet och kvalitet vid våra revisioner. Så det känns mycket bra att vi ska få utfärda Scandics KRAV-certifikat även framöver.

-Det är alla Scandics hotell i Sverige som erbjuder KRAV-certifierade frukostbufféer med ett komplett utbud av ekologiska produkter. Förutom att erbjuda ett brett utbud av KRAV-certifierade, EU-ekologiska eller MSC-certifierade produkter så ska det vara tydligt utmärkt vilka produkter som är ekologiska om restaurangen ska vara KRAV-certifierad, berättar Hans Lindahl. Det ska också finnas noggrann dokumentation över alla inköp, och andelen livsmedel som är KRAV-certifierade/ekologiska/MSC ska kunna beräknas. På varje verksamhetsplats ska personalen ha goda kunskaper om ekologisk produktion och KRAV, och företaget ska ha ett systematiskt miljöarbete, säger Hans Lindahl.

-Vi på Scandic är stolta över vårt miljöarbete. För att vara säkra på att vi lever upp till våra gästers högt ställda förväntningar väljer vi att jobba med oberoende märkningar, som granskas av tredjepart, säger Inger Mattson, Director Sustainable Business, Scandic.

-Kiwa är seriösa och noggranna och det uppskattar vi. De nya reglerna för kedjecertifiering är tuffa och kräver till exempel att vi har dokumenterade rutiner för internkontroll och avvikelsehantering. Det är positivt, eftersom det hjälper oss att bli ännu bättre. Vi är glada att Kiwa kan stötta oss i att säkerställa våra rutiner, säger Inger Mattsson.

Nya regler för certifiering av kedjor publicerade
Under 2014 har KRAV reviderat reglerna för kedjecertifiering, och dessa har nyligen publicerats på KRAVs webb. De uppdaterade reglerna, som får tillämpas omedelbart, har anpassats efter synpunkter från branschen, bland annat i syfte att bli tydligare.

Det är butiker eller restauranger och storkök, med gemensam styrning och gemensamma redovisningssystem, som kan certifieras enligt KRAVs regler för certifiering av kedjor.
Vid kedjecertifieringen läggs större ansvar på det certifierade företaget. Till exempel ska företaget ansvara för sin internkontroll och göra egna internrevisioner, för att säkerställa att KRAVs regler följs ute i verksamheten. Vid Kiwas revisioner (externa revisioner) följs detta sedan upp hos kedjan centralt och genom stickprov på ett antal verksamhetsplatser. Under en sexårsperiod ska alla verksamhetsplatser som ingår i kedjans grupp vara besökta och ha fått en fullständig extern kontroll av certifieringsbolaget.

-Vi märker nu ett ökat intresse för kedjecertifieringen, säger Hans Lindahl, VD på Kiwa. De förtydligade reglerna som nu är publicerade kommer säkert bidra till att fler butiks-, hotell- och restaurangkedjor väljer att gå in i denna certifiering.

Läs reglerna här – KRAVs regler för certifiering av kedjor

Vill du veta mer om KRAV-certifiering av restauranger och storhushåll - välkommen att kontakta:
Maud Gustafsson Fahlbeck, Kiwa
Tel 070-538 93 07

Kiwa Certification AB
Råsundavägen 12
169 67 Solna
Solna stad
Sverige
VAT nummer: SE5565653358

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047