23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Knaprig produktutveckling för nya målgrupper

Knaprig produktutveckling för nya målgrupper

Snacksmarknaden har präglats av en intressant dynamik under de senaste åren.

Leveranskriser har gjort konsumenterna mer prismedvetna och mindre lojala. De har nu större krav och är därför öppna för att byta till nya produkter som uppfyller dessa krav.

Samtidigt ökar konsumtionen av snacks i hela Europa, enligt en stor studie som publicerades förra året av forskningsföretaget Euromonitor International.

Det är en situation som ger livsmedelsföretagen unika möjligheter att utveckla nya snacks som med rätt sammansättning kan få ett stort genomslag på marknaden.

 

Konsumenterna har önskemål
Euromonitors undersökning visar också att konsumenterna inte bara vill ha valuta för pengarna när de köper ett salt eller sött mellanmål.

De efterfrågar också hälsosamma alternativ med mindre socker och mer protein. Växtbaserade snacks blir allt populärare, medan vissa målgrupper sätter stort värde på rena produkter med färre och mer naturliga tillsatser.

Och även om konsumenterna har blivit mer värdebaserade i sina val, är sensoriska egenskaper fortfarande avgörande för ett snacks popularitet.

 

En guide för produktutvecklare
För produktutvecklare inom livsmedelsindustrin finns det hjälp att få.

Ingredienstillverkarna är också medvetna om dessa trender. De utvecklar ständigt nya ingredienser och tillsatser som kan uppfylla konsumenternas krav.

Oavsett om det handlar om att erbjuda ekologiska eller veganska alternativ, eller en produkt med flera egenskaper som kan göra ingredienslistan kort och hanterbar för den kräsna konsumenten.

 

Ni kan läsa mer om både marknadstrender och de senaste ingredienserna från ledande europeiska livsmedelstillverkare genom att följa länken nedan.

Den detaljerade guiden från Procudans partner Agrana Stärke innehåller dessutom både en checklista för utveckling av snacks och exempel på recept för olika målgrupper.

Läs mer här

Procudan
Jungmansgatan 12
211 11 Malmö
Malmö stad
Sverige

Kontaktperson

TP
Troels Petersen
tpe@procudan.com

Sänd till en kollega

0.109