23948sdkhjf

Kopparberg: Prishöjningarna förbättrade resultaten

Kopparbergs resultat före avskrivningar steg i kvartalet till 93,1 miljoner kronor (86,9) och vd:n uppger att resultatförbättringen bland annat beror på prishöjningar.

Kopparbergs har tidigare under året pekat på att ökade kostnader på råvaror, förpackningsmaterial och frakter pressat lönsamheten. Redan i våras flaggade vd:n dock för att situationen med eftersläpningen när det gäller prisjustering mot kund skulle förbättras mot slutet av året.

Vd-ordet i Kopparbergs kvartalsrapport på onsdagen är annars traditionellt sparsmakat. Fatförsäljning till pub och restauranger på den brittiska marknaden ökade med 15 procent och Kopparbergs alkoholfria cider visade en försäljningsökning på 12 procent.

”På den svenska marknaden fortsätter vi att öka vår försäljning. På Systembolaget har vi under perioden ökat vår försäljning med 6 procent jämfört med föregående period”, skriver Peter Bronsman.

Nettoomsättningen steg till 628 miljoner kronor (593).

Finansnettot, alltså nettot av finansiella intäkter och kostnader inklusive valutakursdifferenser, försämrades till -25,0 miljoner kronor (-3,6) i kvartalet.

Resultatet före skatt sjönk till 50,5 miljoner kronor (65,5) och resultatet efter skatt minskade till 41,3 miljoner kronor (54,8).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063