23948sdkhjf

Fler väljer svensk kyckling

Alltfler konsumenter efterfrågar svensk kyckling.
Fler väljer kyckling från Sverige. Hela 71 procent anser att det är viktigt att välja svenskt när de köper kyckling, det är en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året. Sju av tio uppger också att man väljer svenskt för att gynna den svenska bonden, vilket är en ökning men visar också att svenska folket är mån om en levande landsbygd. Det framkommer i en ny undersökning från Ipsos som gjorts på uppdrag av branschorganisationen Svensk Fågel.

– Undersökningen visar allt fler känner till den Gula Pippin – Svensk Fågels kvalitets- och ursprungsmärkning. Vi har under året arbetat med att tydliggöra märkningen vilket lett till att fler letar efter vår blågula symbol. Många känner också en trygghet när de väljer kyckling med vår blågula logga som också kan vara en effekt av de köttskandaler som har förekommit under senaste året. Idag är fler medvetna om att den svenska kycklingen har många viktiga mervärden som inte den importerade har, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062