23948sdkhjf

Mackmyra varslar och effektiviserar

Mackmyra genomför framåtriktad kraftsamling och effektivisering.
Mackmyra har beslutat att genomföra ett kraftfullt åtgärdsprogram för att öka försäljningen, minska kostnaderna och stärka kassaflödet, enligt ett pressmeddelande. Åtgärdsprogrammet inleds omgående och löper under 2014 och del av 2015 och innebär årliga besparingar på cirka 20 MSEK utöver tidigare fattade beslut. Besparingseffekten under 2014 är beräknad till cirka 10 MSEK efter avdrag för omstruktureringskostnader.

Bort med 15 tjänster
I samband med effektiviseringen ska Mackmyra minska antalet anställda med cirka 15 heltidstjänster genom varsel och naturliga avgångar inom funktionerna för ledning, administration, marknad och produktion

Omorganisering
Organisationen koncentreras och förenklas. VD Magnus Dandanell tar över ansvaret för såväl marknad som försäljning. Antalet regionala säljare ökar och insatserna koncentreras till Skandinavien och Norra Tyskland. Kommunikationen med marknad och kunder inriktas på att förstärka den dialog som hittills varit en av Mackmyras avgörande framgångsfaktorer under tidigare år.

Åtgärdsprogrammet ger goda förutsättningar att vända den negativa resultatutveckling som Mackmyra visat under 2012 – 2013. Detta grundar sig i att Mackmyra har en unik marknadsposition inom Fat och Upplevelser, en stark marknadsposition hos Systembolaget och inom gränshandeln med prisbelönta produkter som Den Första Utgåvan, Mackmyra Brukswhisky och Svensk Rök.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093