23948sdkhjf

Rekordår för ekovaror på Coop

För Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, blev 2014 ett rekordår.
Den ekologiska försäljningsandelen slutade på hela 7,7 procent. Det är en ökning med 40 procent från 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och dagligvarubranschen i sin helhet på cirka 4 procent. Toppkategorin inom eko är barnmat.

– Coops ambition är att ge svenskarna bättre mat för pengarna. Vår höga försäljningsandel visar att Coop fortsatt är ledande inom ekologi och det är vi mycket stolta över. Jag tror framgången beror på vår historia och våra värderingar i kombination med ett medvetet strategiskt arbete för att göra eko mer tillgängligt, där konceptet Veckans Eko nu senast har varit tongivande, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.

Var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk under 2014
Barnmat toppar listan över de livsmedelskategorier som hade högst ekologisk försäljningsandel under helåret 2014. Av tio sålda barnmatsprodukter var tre ekologiska. Här ingår bland annat produkter som Majskrokar och Klämmisar som lanserades under 2014 under varumärket Coop Änglamark. Ekologiska ägg, olja/vinäger och frukt och bär var också populärt att lägga i varukorgen. Det sistnämnda var den kategori som ökade mest i jämförelse med 2013. Detta stämmer väl överrens med en nyligen genomförd undersökning av GfK, där fler än var tredje svarande vill se mer frukt och grönt i butik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188