23948sdkhjf

Trendbrott inom mat- och dryckförsäljning

Under flera år har konsumenterna efterfrågat lågprisprodukter, men nu visar en rapport från Livsmedelsföretagen att intresset istället ökar för dyrare varor.
Den svenska livsmedelsindustrin uppvisar den starkaste försäljningsökningen på över fyra år. Detta rapporterar bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen. Bakom uvecklingen ligger konsumenternas sug efter lite dyrare livsmedel i premiumsegmentet. Hit hör ekologiska livsmedel, som livsmedelsproducenterna ser som den starkaste konsumenttrenden just nu.

– Vad vi ser är ett tydligt trendbrott. År av lågprisfokus har gett vika för ett ökat intresse för smak, kvalitet och hälsosammare alternativ. Allt fler konsumenter tycks villiga att köpa lite dyrare livsmedel, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist, i ett pressmeddelande.

Positivt för svenska producenter
I Livsmedelsföretagens konjunkturenkät för 2014 uppger vart fjärde livsmedelsföretag att deras försäljning i premiumsegmentet ökade mycket under 2014. Hälften av företagen svarade att premiumförsäljningen ökade, medan knappt något företag redovisar att de sålde mindre än året innan. Inom bas- respektive lågprissegmentet var nettoökningen för försäljningen betydligt mer blygsam.

– Konsumenternas ändrade preferenser torde gynna svenska producenter av mat och dryck eftersom andelen svenskt i förhållande till importerade livsmedel är större på premiumhyllorna än i matbutikerna som helhet, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Ekologiskt är en kategori livsmedel som många förknippar med premium, och ekologiskt toppar också listan över de konsumenttrender som livsmedelsproducenterna anser påverkar deras verksamhet mest just nu, följt av tillväxten av handelns egna varumärken, EMV.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078