23948sdkhjf

Vill göra Göteborg mjölkfritt i tre dygn

När mjölkbönderna sliter sitt hår för att gå runt lanserar havredrycksproducent jättekampanj för en mjölkfri stad.
I förra veckan skrev Food Supply om att havredrycksproducenten Oatly blir huvudsponsor för stadsfestivalen Way Out West i Göteborg i sommar. Festivalarrangören meddelade i samma veva att musikfestival blir mjölkfri.

I samband med detta lanserar Oatly en kampanj för att göra hela Göteborg till en mjölkfri stad under 72 timmar.

Fokus för kampanjen har legat på att få företag att haka på och att uppmuntra caféer i Göteborg att servera "havrelatte" och "cappoatchinos" under festivalhelgen den 13-15 augusti. Men redan nu lanseras 72hrs.se – detta så att alla som vill kan bidra genom att skriva under på att inte dricka mjölk under 72 timmar.

– Tänk en stund på vad som händer om du byter komjölk mot havredryck: Utsläppen av växthusgaser går ner med 69 procent, landanvändningen med 79 procent och energianvändningen minskar med 60 procent. Vi vill få fler människor att under 72 timmar byta mjölken mot havredryck och se vad som händer, säger Toni Petersson, vd på Oatly i ett pressmeddelande.

Festivalbesökarna kommer, under festivalen, att få fortlöpande uppdateringar om hur mycket koldioxid- och växthusgasutsläpp som sparats och i slutet av festivalen kommer de totala koldioxidbesparingarna att presenteras.

Och kring de svenska mjölkböndernas svåra situation resonerar Toni Petersson såhär:

– Vi stödjer svenskt lantbruk. Alla våra produkter görs av en bas på svenskt havre, som odlas på svensk mark och skördas av svenska bönder, förklarar han, i pressmeddelandet.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093