23948sdkhjf

Lindemans vill göra boxvinsrevolution

Vinföretaget Lindemans hoppas att femsidig förpackning ska göra succé i bag-in-box-tokiga Sverige.
Svenskarna föredrar sitt vin i box men tycker samtidigt att förpackningen är krånglig. Det var utgångspunkten för det australienska vinföretaget Lindemans som nu lanserar en bag-in-box med fem sidor i stället för standardutformandet med fyra. Tanken är att det ska bli lättare att öppna förpackningen och att hitta, och sätta fast, tappkranen.

— Det finns många olika varianter på förpackningar, men hittills har ingen av dem varit inriktad på konsumentens upplevelse. Vi är först med att ta fram en förpackning där vi sätter funktion före form, säger Joakim Reuszner, som är marknadsansvarig för Lindemans i Norden, till Food Supply.

Att denn nya, patenterade, boxdesignen gör världspremiären just i Sverige är ingen slump. 55 procent av allt vin som säljs på Systembolaget är på bag-in-box och den svenska marknaden är en av Lindemans absolut viktigaste.

Allt började med att Lindemans bestämde sig för att ta rygg på konsumenter från 25 hushåll i Sverige och Finland. Dels för att studera köpbeteendet i butik men också hur konsumenterna agerar när de väl kommit hem.

—Det blev snabbt väldigt uppenbart att många konsumenter har problem med att öppna förpackningarna som finns på marknaden. Det upplevs till exempel som komplicerat tidskrävande att lokalisera tappkranen. Att öppna boxen tar ofta flera minuter.

Under studien hos konsumenterna fick vinföretaget en inblick i både frustration och uppfinningsrikedom.

—Vi såg alla möjliga metoder. Saxar, skruvmejslar och naglar som gick av. Här fanns verkligen ett förbättringsutrymme.

Marknadsföringen av den nya förpackningen kommer bland annat att ske via tv-reklam.

Efter premiären i Sverige kommer boxen under hösten komma till Norge och Finland, för att så småningom lanseras globalt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125