23948sdkhjf

Så ska ekomejerierna vinna Asien

Med Krav i ryggen är två svenska ekologiska mejeriföretag i Hong Kong. Målet är att få snurr på exporten och med på resan är pingislegendaren Jörgen Persson.
I dag är det sista dagen på en hektisk vecka för osttillverkaren Almnäs Bruk och mjölkexportören Bengt Darhult och hans Darhult Dairy Group. Med organisationen Krav i ryggen befinner de sig på mässan Natural & Organic Products Asia, NOPA, i Hong Kong, Kina, för att marknadsföra ekologiska svenska mejeriprodukter på den asiatiska marknaden.

Till sin hjälp har den svenska delegationen Jörgen Persson. Den tidigare bordtennisstjärnan är omåttligt populär i Kina och har fungerat som dragplåster och ambassadör för Darhult i flera år.

— Vi har åkt till Hongkong tillsamman med Kravdärför att vi båda är nyfikna på om det finns förutsättningar för export av ekologiska produkter hit, i mitt fall rent konkret ekologisk ost från Almnäs Bruk, säger Almnäs Bruk vd Thomas Berglund till Food Supply.

För några år sedan deltog Almnäs Bruk på en Natural & Organic-mässan i London men detta är första gången i Asien.

— Vår målsättning är att lära oss och att få igång en affär där vi börjar att sälja ost till Hongkong. Intresset hitintills har varit långt över förväntan och vi har haft besökare från Kina, Taiwan, Vietnam, Thailand och Indien vilket är väldigt spännande.

Thomas Berglund presenterar sina produkter som "Organic Cheese from Almnäs Bruk in Sweden" och delar ut smakprover.

— Besökarna rangerar själva in våra ostar som exklusiva premiumprodukter utan att vi själva säger något, säger en optimistisk Thomas Berglund.

— Vår uppfattning är att förutsättningarna för export är väldigt goda. Majoriteten av våra potentiella kunder är inte svenskar.

För Kravs del är Hong Kong-besöket ett slags test för att se om Hong Kong-mässan håller måttet som plattform för att främja svensk export.

— Vi har i några år arbetat med att bygga upp ett stöd för Krav-märkta företag som vill exportera. En del i det arbetet är att varje år vara med på vissa mässor. Vi har valt en nordisk och en europeisk mässa. Nästa steg är att välja ut en mässa i Asien eller Nordamerika. Så vårt mål är att på plats skaffa underlag för att avgöra om NOPA blir vår nästa ”permanenta” mässa. Vi skaffar detta underlag genom att hjälpa två sinsemellan väldigt olika svenska företag att ställa ut på två olika sätt. Målet för dem är såklart att sälja så mycket som möjligt, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav, till Food Supply.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078