23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Candyking backar efter Coop-förlust

Även Påskeffekten påverkade resultatet för andra kvartalet. Nettoomsättningen minskade med 28,2 procent.

Under andra kvartalet minskade volymen med 34,2 procent. Candyking pekar på Påskeffekten som en bidragande orsak till nedgången, att den godisstinna påskhelgen i år, till skillnad från 2014, inföll under det första kvartalet.

Nettoomsättningen minskade med 28,2 procent till 330 miljoner kronor, jämfört med 460 miljoner kronor andra kvartalet föregående år.

Vid årsskiftet bytte Coop lösviksgodislevantör från Candyking till Cloetta, vilket, enligt Candykings kvartalsrapport, påverkade rörelseresultatet negativt. Rörelseresultatet uppgick till -5,3 miljoner kronor, jämfört med 19,3 miljoner kronor under motsvarande period 2014.

”Candyking har en tuff utmaning på den hårt konkurrensutsatta svenska marknaden, samtidigt som vi har en positiv utveckling på våra större internationella marknader. Efter en period av kostnadsneddragningar och genomförda prisökningar för att motverka den svaga svenska kronan ligger fokus i Sverige nu främst på att vinna marknadsandel med ett bredare kunderbjudande", säger Fredrik von Oelreich, vd och koncernchef på Candyking i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078