23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Mat på nätet ökar med 43 procent

Livsmedelsförsäljningen via nätet kan överstiga 4 miljarder kronor under 2015.

Under det första halvåret 2015 ökade handeln med mat via nätet med 44 procent jämfört med motsvarande period 2014. Det enligt kvartalsrapporten D-food Index från Svensk Digital Handel.

– De starka tillväxttalen vi ser tyder på att intresset för att handla livsmedel på nätet fortsätter att öka. Aktörerna har satsat mycket på marknadsföring och andra säljdrivande aktiviteter, vilket ger resultat i form av att allt fler konsumenter testar att handla livsmedel på nätet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i en kommentar.

Det är i synnerhet inom kategorin "lösplock" som försäljningsökningen är störst, 56 procent för det andra kvartalet. Middagslösningar ökade med 31 procent under samma period.

– Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent, och prognosen är att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor under 2015. Med den här utvecklingstakten kommer den prognosen sannolikt att överträffas, avslutar Jonas Ogvall.

D-food tas fram i samarbete med HUI Research.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063