23948sdkhjf

Ciderkungen som vill skapa ett pubimperium

Kopparbergs vd Peter Bronsman om att varför han drömmer om att öppna en pub i varje gathörn. Och varför bryggeriet går som tåget.
Det som började som ett experiment har på bara 3,5 år vuxit till en internationell pubkedja. 2012 slog Kopparbergs upp dörrarna till den första puben i John Scott's-kedjan på Göteborgs paradgata Avenyn. Sedan dess har ytterligare tre öppnat i Göteborg och nu finns puben även i Stockholm och i Marbella, Spanien. Kopparbergs räknar med att två till ska stå klara innan utgången av 2016.

— Själva anledningen till att vi, som ju egentligen inte är krögare, driver pubar är att vi tycker att det dricks för mycket i lägenheter och för lite på puben. Vi vill flytta över volymerna till restaurangbranschen, säger Kopparbergs vd och majoritetsägare Peter Bronsman.

Dessutom hade Peter Bronsman länge varit frustrerad över att utbudet på svenska pubar och restauranger var för blygsamt. När det kommer till öl och cider på fat finns ofta bara en handfull alternativ att välja på, konstaterar han.

— På svenska pubar är utbudet av öl och cider generellt sett för dåligt. Med 28 olika öl- och ciderprodukter på fat ska ingen kunna säga att vi inte har ett tillräckligt brett sortiment på våra pubar, säger Peter Bronsman till Food Supply.

På John Scott's säljs nämligen inte bara Kopparbergs produkter.

Hur känns det att sälja konkurrenternas produkter på era pubar?

— Frågar du mig som Peter Bronsman, privatperson, låter det obegripligt. Men så länge det stimulerar branschen i stort och ger människor möjlighet till ett större utbud är det något positivt.

Sedan starten har målsättningen för det engelskinspirerade konceptet John Scott's skruvats upp ordentligt. Förhoppningen är att öppna 100 pubar runt om i Sverige och världen. Minst.

— Satsningen på den första John Scott's-puben slog så väl ut att vi fick blodad tand.

Hur bra går John Scott's?

— Det ser väldigt bra ut överlag, även de nyöppnade pubarna visar gott resultat i böckerna. Men på lång sikt är vår satsning inte bara intressant för bryggeriet, utan för hela restaurangbranschen. Det känns väldigt roligt att kunna vara med och driva den utveckling mot att flytta konsumtionen från hemmet till det restauranger.

Hur många pubar kan ni öppna?

— Det får vi se allteftersom tillfällena poppar upp. Vi är väldigt noga med att vi följer det konceptet med att inte öppna en enhet där det redan finns en välsorterad pub i närheten.

Kopparbergs bryggeri som helhet går som tåget. Britterna älskar den söta svenska cidern och ölsorten Sofiero har varit den mest sålda på Systembolaget under flera år. Den senaste halvårsrapporten gav urstarkt besked och innebar det hösta resultatet någonsin för perioden, 108,5 miljoner kronor och en omsättningsökning från 857,2 miljoner kronor till 918,8 miljoner kronor.

Vad beror det på?

— Nyckeln är att vi har en gynnsammare valutasituation. Men vi säljer också mer av "rätt produkter", de produkter som vi tjänar mest pengar på. Vi har inget i sortimentet som kan klassas som lågpris.

2013 ingick Kopparbergs avtal med SAB Miller, och blev därmed ciderleverantör till världens näst största bryggerikoncern.

Vad har samarbetet med SAB Miller betytt hittills?

— Det har fungerat bra, framför allt i Australien. Där har vi både ökat volymerna och lyckats få till en omsvängning från burk till fat, vilket ger än bättre intjäning.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078