23948sdkhjf

Bonde söker kofadder

Mjölkbonden Anders Widinghoff har hittat på ett annorlunda sätt att få in pengar till verksamheten.
På mjölkbonden Anders Widinghoffs Nygården i Hjo finns i dag 185 mjölkkor. Nu drar han igång det egna initiativet "Kofadder", en kampanj där han ger både privatpersoner och företag chansen att stötta gården genom att bli fadder till en av gårdens kor.

Då kampanjen precis dragit igång är Anders Widinghoff både försiktig och förväntansfull.

— Vi lanserade allt i dag så det återstår att se hur det tas emot. Men det vore naturligtvis väldigt roligt om det blev en stor uppslutning kring det här, säger Anders Widinghoff till Food Supply.

Idén till Kofadder uppstod under en kaffestund. Anders Widinghoff fick syn på en mugg med en bild på kompisens fadderbarn. Kanske kan man göra något liknande med kor i en hårt pressad mjölkbransch?

Minimibeloppet för att bli så kallad guldfadder ligger på 100 kronor per månad. Då får du välja din egen ko att bli fadder till, ett fadderbevis att hänga upp på väggen samt en årlig fadderträff med rundvandring och mjölkprovsmakning på gården.

Pengarna går oavkortat till Anders Widinghoff, som i nuläget inte vågar gissa på hur mycket stort tillskott hans verksamhet kan komma att få in.

Nygården levererar ekologisk mjölk till Skånemejerier som säljer det under varumärket Hjordnära. Och mejeriet använder sina marknadsföringskanaler för att hjälpa Anders Widinghoff att nå ut med initiativet.

— Vi tycker att Anders har hittat på ett jättebra initiativ och vi stöttar gärna en av våra mjölkbönder, säger Anna Radelius, manager brand communication på Skånemejerier, till Food Supply.

På Skånemejerier hoppas man att fler kommer att haka på fadderidén. Det gör Anders Widinghoff också.

— Jag ser det här som ett slags pilotprojekt. Och kan jag vara med och hjälpa mina kollegor blir ingen gladare än jag, säger Anders Widinghoff.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091