23948sdkhjf

Det vill Svensk Fågel lära Europa

Konsumentfrågor, djurvälfärd och antibiotika på dagordningen när Svensk Fågel står värd för europeisk matfågelkonferens.
För första gången på 18 år står Svensk Fågel värd för den europeiska matfågelindustrins samarbetsorganisation AVEC:s årliga konferens.

Enligt Maria Donis, vd på Svensk Fågel, kommer det att märkas att Svensk Fågel agerar värd.

— Vi får möjlighet att lyfta fram de frågor som är angelägna inom den svenska matfågelproduktionen och som vi jobbar med dagligen. Därmed har vi också rekommenderat talare med fokus på konsumentfrågor, god djurvälfärd och låg antibiotikaanvändning, säger hon till Food Supply.

Årsstämman äger rum i Stockholm 2 oktober. På programmet står bland annat tal från Svensk Fågels ordförande, kycklingbonden Ola Göransson, Örjan Brinkman, ordförande i Sveriges Konsumenter samt Christina Greko, laborator vid Statens Veterinärmedicinska Institut.

Vad ser du själv mest fram emot?

— Förutom att få berätta om och även bjuda på den svenska kycklingen som vi är riktigt stolta över ser jag fram emot att få visa upp en av världens vackraste städer med allt som hör till. Stockholm är en fantastisk stad med hög kvalitet på maten, vacker miljö och mycket vatten runt omkring. Vi kommer att få avnjuta en middag med svensk kyckling som är komponerad av kändiskocken Markus Aujalay, som faktiskt vann Årets Kock 2004 med en kycklingrätt, säger Maria Donis.

Svensk Fågel gick in i AVEC i samband med att Sverige gick med i EU 1995.

Vad kan övriga Europa lära av Sverige?

— Vi har mycket att lära av varandra men inom en del områden så har vi fokuserat mer på exempelvis djurvälfärd, god djurhälsa och säkra livsmedel. Det är en tuff resa som den svenska matfågelbranschen har gjort och utmaningen ligger i att få även EU att göra denna resa trots trycket från lågprisimporten.

Vad ser du som den största utmaningen för svensk matfågelindustri just nu?

— Svenska konsumenter ställer allt högre krav på maten vilket gynnar svenska bönder. Utmaningen ligger i att få konsumenten att fortsätta värna om hög kvalitet och viljan att betala för kvalitet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063