I dag och i morgon avgör Marknadsdomstolen huruvida Oatly genom sin marknadsföring misskrediterat mjölk som dryck. Oatly har varit sparsamma med kommentarer strax inför den rättsliga sammandrabbningen. Men det pr-skickliga havredrycksföretaget missar inte tillfället att manifestera sitt budskap.
Läs också:Oatly som alltså blivit stämda av branschorganisationen Svensk Mjölk, jobbar vidare på sitt beprövade underdog-koncept. I dag kördes nämligen en omfattande annonskampanj i stora tidningar som Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenskan.
"Mjölklobbyn vs. Oatly — the final countdown" är rubriken en lång reklamtext som informerar om att den sista ronden i rättsprocessen nu startar, och hävdar att hela frågan stammar från en ovilja från mjölklobbyn att ta en miljöinriktad debatt kring mjölk och havre.
— Den forskning som finns pekar åt ett håll som inte alls gynnar mjölkindustrins intressen, säger Oatlys presschef Catharina Henriksson till nyhetsbyrån TT.