23948sdkhjf

Sveriges nya receptdrottning räds inte SVT

Kokaihop Medias nya vd Viveca Järhult om satsningar, tillväxtmål och konkurrensen från public service.
För några år sedan köpte receptsajten Kokaihop.se upp Spisa.nu. En god tillväxt har gjort att sajterna, som ägs av näthandelskoncernen Matse Holding, nu sammantaget är större än konkurrenter som Matklubben, Tasteline och Mytaste på listan över Sveriges största matnätverk.

Eller "maktskifte i mattoppen", som Kokaihop väljer att beskriva saken.

— Konkurrens är nog bara hälsosamt och vi har en fördel av att Spisa och kokaihop.se har olika inriktning. Det är något vi kan utveckla och kanske knyta fler sajter till vårt nätverk framöver, säger Viveca Järhult, vd på Kokaihop Media till Food Supply.

Nybliven vd dessutom. Viveca Järhult började i mitten av augusti. Hit kom hon från Pepper & Onion, där hon som marknads- och försäljningschef bland annat var med om att utveckla en prisbelönt app — Kokbokshyllan.

Och hon värvades till Kokaihop Media med den uttalade ambitionen att göra företaget marknadsledande.

— Det känns så klart fantastiskt roligt att komma in i ett företag som historiskt har haft en bra utveckling och att styrelsen tagit beslut om att satsa ytterligare. Mitt fokus är att fortsätta utveckla Kokaihop Medias egna produkter, fler och bättre tjänster för användarna. Då får vi våra användare och besökare att fortsätta välja oss. Vi har en fantastisk räckvidd, och lojala medlemmar, men är fortfarande allt för okända bland mediebyråer och marknadschefer. Vi behöver synas mer och utveckla vårt erbjudande gentemot våra annonsörer, effekt ser vi ju att vi levererar, säger Viveca Järhult.

För att stärka positionen ytterligare lanserar Kokaihop en totalrenoverad version av sajten, något enligt företaget ska förbättra användarupplevelsen för företagets 700 000 medlemmar.

— Det är en jättesatsning som görs på Kokaihop.se. Sajten byggs om från grunden. Det största nyheten är att sajten lär sig vad du gillar för mat. Sparar du till exempel mycket vegetarisk mat kommer du att få rekommendationer på nya och populära vegetariska recept. ett enkelt sätt att få relevant inspiration och kunna planera mat för veckan, festen eller bara samla inspiration. Det blir också mycket enklare att lägga upp egna recept, kommentera och nätverka med andra hemmakockar. Enkelt och snyggt, både i mobilen och vid datorn.

Sammantaget har Kokaihop.se och Spisa.nu runt 440 000 unika besökare i veckan. Och Viveca Järhult berättar att sajten har haft en ganska jämn tillväxt från 2007 och framåt.

Hur ser det ut om ett år?

— Det är realistiskt att vi kommer att öka cirka 12-15 procent, om man jämför månad för månad. Mat är ganska säsongsbetonat och nu på hösten har alla matsajter relativt hög trafik. Sen kan jag naturligtvis ha en egen förhoppning att vi med våra nya satsningar klarar av 20 procent till nästa år.

För några veckor sedan uppstod en mindre mediestorm när Expressens chefredaktör Thomas Mattsson riktade skarp kritik mot att Sveriges Television lanserat en matsajt. Genom att public service-bolaget, utan att erbjuda särskilt mycket rörligt innehåll, startar en receptsajt utmanas privata aktörer, som till exempel Kokaihop, anser han.

Hur ser du på det? Betraktar du public service som en konkurrent?

— Självklart är allt som konsumenter lägger tid på en konkurrent men jag är inte så orolig som Thomas Mattson & co i denna fråga. Kokaihop har sin styrka i att vara svenska folkets receptsamling. Det är den mat som faktiskt lagas, inte bara inspiration för ögat. Vi kommer fortsätta växa oavsett en ny matsajt. Jag tycker snarast man kan se det som att SVT hjälper till att dra intresse till matlagning och det är positivt.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062