23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Oatly förlorade mot Svensk Mjölk

Oatlys hårda marknadsföringsretorik mot mjölkprodukter är misskrediterande, slår Marknadsdomstolen fast.

I dag avslutades den sista ronden i kampen mellan Oatly och Svensk Mjölk, representerat av LRF Mjölk.

Läs också: Slutstrid mellan Oatly och Svensk Mjölk

Marknadsdomstolen går på LRF Mjölks linje, som går ut på att havredrycksföretaget misskrediterat mjölk och mjölkprodukter, då de i sin marknadsföring hävdat att komjölk inte är till för människor.

Därmed förbjuds Oatly från att använda formuleringar som "No milk. No soy. No badness”, ”No milk, no soy, no nonsense”, och ”No milk, no soy, no craziness”. Vite fastställs till 2 miljoner kronor.

Det finns ingen möjlighet för Oatly att överklaga domen då Marknadsdomstolen är högsta instans.

Läs också: Oatly stäms för reklam

Läs också:Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning

Läs också:

Oatly i reklamoffensiv mot Svensk Mjölk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11