Malmöföretag ska ta chilijuice till Dubai
Det nybildade Caliente, som säljer alkoholfria drycker smaksatta med chili, siktar på Mellanöstern.
— Grundidén har varit att använda chili för att skapa ett alternativ till alkohol, säger Thomas Adner. Förutom att chili ger en bra smak ger det endorfinerna en ordentlig kick också, säger Thomas Adner till HD-Sydsvenskan.
Sedan dess finns Calientes ekologiska drycker, som tillverkas hos produktionspartnern Trensums musteri i småländska Tingsryd, i 300 butiker och kaféer. Caliente har också listats av grossisten Dagsmeja.
För Thomas Adner, som tidigare varit haft chefspositioner för Tetra Pak i Nordafrika och Mellanöstern, är den internationella marknaden nästa steg. I december lanseras drycken i Dubai, Förenade Arabemiraten.
— Målet har varit att komma in på en marknad i Mellanöstern, men att det skulle gå så fort hade jag inte räknat med. Dubai är ingen stor marknad men det är där trenderna för Mellanöstern sätts, säger Thomas Adner till HD-Sydsvenskan.
Under 2016 planerar Thomas Adner att ta in mer pengar i bolaget genom gräsrotsfinansiering då det behövs mer kapital för att nå målsättningen om att omsätta en miljon flaskor under 2016 för att sedan ta fart på allvar.