23948sdkhjf

Branschen drar igång matsvinnsvecka

Tio livsmedelsföretag sätter under veckan fokus på hur matsvinnet ska minska.
Livsmedel står för närmare en fjärde del av människans klimatpåverkan och samtidigt som 1,4 miljarder människor är överviktiga lider 870 av hunger. Målet om att klara av att försörja hela världens befolkning kräver en omställning i hur mat produceras och konsumeras. Och matsvinnet ligger på en ohållbar nivå.

Det är utgångspunkten för Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ som sjösattes i somras och som samlar tio av landets största livsmedelsföretag. I Sverige kastas över 620 000 ton mat varje år, en siffra som befaras växa avsevärt de närmaste åren om inget görs.

Innevarande vecka, vecka 48, har därför utsetts till Matsvinnsveckan. Under ledning av Världsnaturfonden, WWF, åtar sig livmedelsjättarna Arla, Orkla, Ica, HK Scan, Lantmännen, Tetra Pak, Axfood, Coop, Löfbergs och Polarbröd att skapa uppmärksamhet kring frågan. På sikt är målet att nå en hållbar livsmedelsproduktion- och konsumtion till år 2030.

— Som livsmedelsaktör är en av våra viktigaste uppgifter att minska matsvinnet genom hela värdekedjan. Det innebär dels att ta hand om och använda råvarorna till våra produkter på bästa sätt och dels om att göra bra prognoser för försäljning och produktion, för att förhindra att vi överproducerar. Under året har vi tagit många viktiga initiativ för att minska matsvinnet. Nu vill vi ha med konsumenterna, säger Cecilia Sjöholm, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096