23948sdkhjf

Värmlandsmjölk överträffar förväntningarna

"Försäljningen har överträffat våra vildaste förhoppningar."
Det var i början av augusti som det anrika mejeriet i värmländska Nysäter åter drog igång. Sedan det nybildade Wermlands Mejeri, ett slags småskaligt oppositionsmejeri till Arla som producerar mjölk under eget varumärke till butiker i regionen, började leverera mjölk och grädde till bland annat Ica och Konsum har de i många fall visar betydligt bättre försäljningssiffror än konkurrenterna. Det trots att mjölken är två kronor dyrare än Arlas, varav en krona öronmärkts till mjölkbönderna.

Enbart försäljningen i Konsum Värmlands butiker har inneburit en kvarts miljon i extrainkomster till mjölkbönderna.

Avsiktsförklaringen mellan mejeriet och Konsum Värmland, som slöts i slutet av augusti, gällde 2,5 miljoner paket Värmlandsmjölk per år. Det målsättningen ser ut att överträffas med råge då det redan sålts mer än 258 000 liter mjölk sedan startskottet 2 november. Enligt Konsum Värmland hade den siffran kunnat dubbleras om Wermlands Mejeri haft större kapacitet.

— Försäljningen har överträffat våra vildaste förhoppningar. Det är naturligtvis beklagligt att vissa av våra kunder riskerar att bli utan Värmlandsmjölk. Men samtidigt är det ett angenämt problem då det ger möjlighet för ett lokalt mejeri att växa och långsiktigt expandera för att på sikt kunna möta den stora efterfrågan, säger Tomas Sjölander, vd för Konsum Värmland, i ett pressmeddelande.

Tomas Sjölander hade dock räknat med att värmlänningarna skulle ta emot mjölken med öppna armar.

— Vi förutspådde redan från start att det skulle finnas en marknad för en dyrare lokalproducerad mjölk. Därför tog vi initiativ till en prissättning som tydligt visar för konsumenten var de extra kronorna hamnar. Det är en av förklaringarna till framgången.





Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078