23948sdkhjf

Cloetta öppnar e-butik

Cloetta börjar sälja prylar på nätet för att marknadsföra sina varumärken.
Cloetta har under de senaste åren arbetat med att bygga upp en stark digital närvaro. Det har hittills inneburit att konfektyrjättens många varumärken blivit mer synliga i sociala medier. Nästa steg är i den processen är att starta en egen e-butik, Cloettashop.se.

Inledningsvis kommer det bland annat gå att köpa kakburk i retrodesign, ett "partykit" från Malaco Zoo och skålar från Ahlgrens bilar, designade av Sagaform. Tanken är att nätbutiken ska sälja produkter som inte går att få tag på någon annanstans, och sortimentet kommer att utökas successivt.

— Att e-handel är en trend som växer inom mer eller mindre alla branscher är ingen nyhet. Vi ser det här som en spännande kanal att prova vår potential i, säger Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloetta, till Food Supply.

Enligt Fredrik Sjöström har Cloetta märkt av en efterfrågan på olika typer av produkter från koncernens olika varumärken.

— Det händer relativt ofta att vi får frågor från konsumenter som undrar om vi har just merchandiseprodukter från våra olika varumärken tillgängliga för försäljning. Därför känns det väldigt roligt att äntligen kunna erbjuda detta.

Kommer ni att sälja något ätbart framöver?

— Vi stänger inga dörrar, utan vi utvärderar ständigt de möjligheter som dyker upp. I koncernen som helhet har vi nyligen också lanserat en e-handelsbutik för The Jelly Bean Factory, där man kan köpa produkter i en förpackning med en personlig hälsning.

För Cloetta handlar det inte i första hand om intäkter från försäljningen, utan att stärka positionen för sina varumärken.

—I det här skedet är e-handeln i första hand en ny kanal för oss där vi provar oss fram, det är snarare en marknadsföringskanal än en renodlad försäljningskanal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079