23948sdkhjf

Pallföretag gör succé i svenska matbutiker

Ett avtal med Coop gör att merparten av de svenska livsmedelskedjorna nu är anslutna till Cheps distributionstjänst för pallhantering.
På den internationella marknaden sköts ofta livsmedelsföretagens hantering av lastpallar via ett poolingsystem, som bland annat innebär att att ansvaret för att pallarnas kvalitet centraliseras och läggs utanför distributionskedjan.

Företaget Chep har lanserat en ny typ av distributionstjänst för pallar där tanken är att undvika de dolda kostnaderna för pallhantering och arbetsfördelningen för åtgärder av exempelvis trasiga pallar tydliggörs.

— Genom att gå från pallhantering som en produkt, till en tjänst som har funktionen i fokus kan stora kostnader kapas i distributionskedjan. Effektiviseringen ger samtidigt ett bättre kapacitetsutnyttjande och ett mindre miljöavtryck, säger Örjan Thönners, sälj- och marknadschef för Chep Sverige.

I slutet av 2015 valde Ica och Dagab att ansluta sig till Cheps poolingtjänst. Nu har också Coop skrivit under ett avtal med Chep, som har omkring 2 miljoner pallar i omlopp runt om i Sverige.

Därmed har Chep, som tillhör den australiensiska koncernen Brambles, fått ett stark grepp om merparten av den svenska dagligvaruhandeln.

— Det här avtalet innebär minskad osäkerhet och ökad effektivitet i hanteringen av träpallar. Idag används de vita EUR-pallarna brett, men hanteringen är bekymmersam då det är svårt att veta vilka kostnader som omfattas och då det ofta blir tidskrävande diskussioner kring pallkvaliteten. Nu får vi en Chep-pall som bara fortsätter gå runt i systemet och där det är inbyggt och klart. Vi kommer föra upp pooling som ett bättre alternativ till våra leverantörer då det ger lägre kostnader för oss grossister och leverantörer tillsammans. Nu när vi, Coop och ICA är med så blir det nya systemet hanterbart, säger Anders Endertorp, logistikchef på Axfood.

För Dagab innebär avtalet ett systemskifte. I stället för att, som tidigare, överta ägandet av pallen handlar den nya poolingtjänsten om en engångskostnad. Avtalet betyder också att livsmedelskedjorna kommer att ansvara för inspektion av lastbärarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064