23948sdkhjf

Max vegoburgare boostar Oumph

Positiv spiral för Food for Progress när hamburgerkedjan lanserar veganskt alternativ.
BBQ Pulled Oumph. Så heter den bärande ingrediensen i Max nya helt veganska burgare och en viktig del i hamburgerkedjans prestigeprojekt, att var femte burgare som säljs år 2020 ska innehålla annat än rött kött. Oumph är baserat på proteinkoncentrat av sojabönor, och kan liksom köttfärs, ses som en grundråvara som kan varieras i det oändliga.

För företaget bakom Oumph, Food for Progress, innebär samarbetet med den största svenska hamburgerkedjan mer än bara en affärsmässig framgång.

— Den stora grejen är vegosortimentet lyfts fram inom fastfood-segmentet. Vi hoppas att Max satsning leder till att fler gör likadant, att alla vill bli bäst i klassen, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare till Food for Progress, till Food Supply.

O’Learys blev i somras första stora restaurangkedjan att introducera Oumph som ett köttfritt alternativ i fem av kedjans paradrätter.

— Det var fantastiskt roligt, inte minst för att vi vet att foodservice triggar försäljning i retail.

Det faktum att McDonalds just nu låter Stockholm bli först ut i ett försök att lansera en ny vegetarisk burgare är ett tecken på att allt fler inser hur stark konsumentefterfrågan det till på ordentliga alternativ till kött, anser hon.

Att varumärket Oumph nu får en framskjuten placering hos Max innebär en dels en svårslagen marknadsföringsvinst, men det får alltså även positiva följdverkningar inom Food for Progress övriga målgrupper. Företaget, som även tillverkar bönmassan Beat, har som målsättning att påverka alla sektorer i riktning mot en mer hållbar livsmedelskonsumtion, varför mycket fokus läggs på att bidra till ett systemskifte i det offentliga.

— Vi ser också att den offentliga sektorn håller på att agera. Som Trollhättan, där hela kommunen nu kommer att servera Oumph. Det betyder väldigt mycket då en servering motsvarar ungefär 700 kilo.

Att Oumph får fäste i skolköken är betydelsefullt, anser Anna-Kajsa Lidell.

— Det är är något som driver på omställningen. När barn och ungdomar upptäcker hur goda våra produkter är kommer de också hitta dem i frysdisken.

Och det är just inom dagligvaruhandeln som det bubblar mest för Food for Progress, men inte nödvändigtvis under egna varumärken. Att med ett private label -upplägg hjälpa andra livsmedelsföretag att "ställa om" ser ut att vara lukrativ affär, samtidigt som det går hand i hand med Food for Progress mer idealistiska sida. Just nu jobbar Food for Progress bland annat med Axfood och deras Garantprodukter.

— Vi har nära relationer till alla retailkedjorna — men också till grossister som Martin & Servera och Menigo.

Sedan flera år finns det även joint venture-upplägg tillsammans med Ekko Gourmet och Urtekram.

Nyligen lanserades Oumph i Danmark, och snart står Finland på tur. Men samarbetet med Max blir viktigast för en annan exportmarknad.

— Max öppnar dörren för norrmännen, som nu får en chans att lära känna Oumph.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062