23948sdkhjf

Axfood går urstarkt

Livsmedelskoncernen ökade både omsättning och rörelseresultat kraftigt.
Under det fjärde kvartalet 2015 uppgick Axfoods omsättning till 10 791 miljoner kronor, vilket är en ökning med 8,1 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Omsättningen i egna butiker ökade med 7,6 procent. Jämförbara butiker ökade med 5,5 procent.

Rörelseresultatet steg till 448 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 372 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2014.

Starkt 2015

För helåret 2015 uppgick Axfoods sammanlagda omsättning till 41 247 miljoner kronor, en ökning med 7,2 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet förbättrades med 313 miljoner kronor till 1 760 miljoner kronor.

"Axfood hade en strålande försäljningstillväxt under 2015. Alla bolag bidrog till den positiva utvecklingen. I det fjärde kvartalet - med den viktiga julhandeln - lyckades alla bolag öka omsättningen. Under året nådde vi fram till nya kunder, dels genom att etablera åtta nya butiker, dels genom att fler kunder hittade till våra befintliga butiker", skriver Anders Strålman, vd och koncernchef, i en bokslutskommentar.

Anders Strålman konstaterar att Axfood haft en större tillväxt än konkurrenterna, och därmed tagit marknadsandelar.

Willys ökade försäljningen och stärktes i förhållande till jämförbara enheter. Snittköpet och antalet kunder ökade.

Försäljningen ökade även för Hemköps del, såväl i egenägda som franchise-butiker.

Axfood Snabbgross, inom affärsområdet Axfood Närlivs, ökade försäljningen kraftigt. Enligt Axfood beror det på en ökad efterfrågan bland café- och restaurangkunder.

Även Dagab hade en positiv försäljningsutveckling på grund av ökad efterfrågan från koncernens butiker och satsning på effektivisering i logistikverksamheten samt utveckling av egna märkesvaror.

Läs också: Axfood Sverige blir Dagab

Anders Strålman tror på fortsatt lönsam tillväxt för Axfood-koncernen och att rörelseresultatet överträffar 2015 års utfall.

"Baserat på årets framgång ska vi nu bygga vidare och fortsätta fokusera på lönsam tillväxt. Vi behåller vår höga etableringstakt och planerar att etablera tio nya butiker under 2016 samtidigt som vi lanserar e-handel till konsumenterna i Stockholm och Göteborg. När vi nu inför e-handel inom Willys och Hemköp måste affären naturligtvis bli hållbart lönsam. Men som för alla nyetablerade butiker kommer även e-handeln att behöva tre-fem år innan vi ser lönsamhet".

Axfood räknar med investeringar på 700-800 miljoner kronor under 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078