23948sdkhjf

Surt för Candyking

Godistillverkaren tappar mark och ska dra i kostnadsbromsen under 2016.
Under det fjärde kvartalet minskade nettoomsättningen med 16,1 procent till 397 miljoner kronor, vilket Candyking förklarar med en svag försäljning i Sverige till följd av att bolaget förlorat flera viktiga kundavtal.

Såväl Coop som Bergendahl har sedan årsskiftet bytt lösgodisleverantör till konkurrenten Cloetta.

Läs också: Nytt bakslag för Candyking

Rörelseresultatet uppgick till 18,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21,5 miljoner kronor under samma period 2014.

Den minskade försäljningen i Sverige kompenserades till viss del av fortsatt positiv volymutveckling i Norge och Danmark, uppger Candyking i bokslutet.

För helåret var volymminskningen 19 procent. Nettoomsättningen minskade med 13,7 procent till 1525,7 miljoner kronor. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 39,8 miljoner kronor.

— Till följd av den allt tuffare konkurrenssituationen kommer ytterligare anpassningar ske på kostnadssidan under inledningen av 2016, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094