23948sdkhjf

Ingen svensk popcornvåg

Britterna kan inte få nog men i Sverige är intresset svalare.
Popcorn har fått en uppsving i Storbritannien. I fjol ökade försäljningen med nästan 40 procent och när tidningen Sunday Times rankade de bolag som haft bäst tillväxt under 2015 hamnade popcornföretaget Propercorn på topp-tio-listan, i sällskap med i synnerhet it-bolag.

Propercorn har under de två senaste åren ökad sin omsättning med närmare 300 procent och varje månad säljer företaget mer än två miljoner påsar av sina premiumpopcorn.

— Jag tror att vår produkt sammanfaller med allt som driver snackmarknaden just nu, säger Cassandra Stavrou, grundaren av Propercorn, till Business Insider.

Företaget startades upp för fyra år sedan och sålde färdigpoppade popcorn för 10 miljoner pund, motsvarande drygt 120 miljoner kronor, under fjolåret.

Cassandra Stavrou tror att popcornpopulariteten är sammankopplat till trenden med kalorisnåla och glutenfria produkter

— Propercorn passar in på allt det där, och popcorn är begripligt – till skillnad från sjögräs, säger hon till tidningen.

I Sverige är popcorn inte lika hett som i Storbritannien.

— Här är det fortfarande mycket bio- och micropopcorn som gäller, men det har börjat komma premiumalternativ på marknaden. Ekologiska, karamelliserade och svampformade popcorn till exempel, säger Mirjana Lindberg, vd för svenska popcornföretaget Wepopop, till Dagens Industri.

Marknaden är fortfarande relativt omogen, anser Mijana Lindberg, som uppger att det är många konsumenter som inte känner till att det finns olika typer av popcorn.

— Det är som med äpplen. Olika popcornkärnor ser olika ut och smakar olika, säger hon till Dagens Industri.

Wepopop ställde ut på mässan Passion för mat, som arrangerades i Göteborg i slutet av februari.

— Mässan gick jättebra. Det var ett stort intresse. Men det är en stor publik att omvända, säger Mijana Lindberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062