23948sdkhjf

"Smart" kasse ska plocka andelar åt Coop

Individuell och flexibel lösning för matkassar se till att Coops matförsäljning på nätet håller takten på den växande marknaden.
Under 2016 kommer försäljningen av mat på nätet öka med 38 procent. Det skulle innebära en omsättning på 5,7 miljarder kronor, en fördubbling på bara två år.

Läs också: Mat på nätet väntas öka med 1,6 miljarder

Det är en marknad som de stora livsmedelskedjorna inte vill skänka bort till aktörer som Mathem, Mat.se och Linas Matkasse.

Såväl Ica som Axfood har presenterat storstilade planer på e-handel.

Läs också: Axfoods e-handel i gång

Nu ska också Coop visa att de menar allvar. Det med en teknisk lösning från Gastrofy, ett Stockholmsföretag vars matleveranser redan idag hanteras av Coop.

Läs också: Ica ska bli störst på e-handel

Coop ska lagom till sommaren lansera en ny "smart" matkasse där tanken är att öka flexibiliteten i kundernas beställningar, att individualisera matkassarna i högre grad.

— Vi har länge hållit på med mat på nätet men vi har inte haft en haussad expansionsstrategi utan vi har varit måna om att bygga det här strukturellt. Vi har fortfarande matkassarna kvar men vi tror att kunden vill ha en flexibilitet när det gäller portioner och dieter, säger Fredrik Johanson, ansvarig för Coops satsning, till Dagens Industri.

Enligt Coop har liknande valmöjligheter inte varit tillgängliga tidigare. Bland annat ska kunden kunna använda en receptdatabas för sedan kunna "gastrofiera till en flexibel matkasse". Enligt Fredrik Johansson ska användaren kunna välja vilka parametrar som är viktigast, som pris, ekologisk mat eller optimering när det gäller storlek på förpackningarna.

Genom satsningen med Gastrofy, en affär vars storlek inte offentliggjorts, ska Coop hålla samma höga tillväxttakt som e-mathandeln i stort. Det innebär att Coop räknar med att öka försäljningen via nätet med 38 procent under 2016.

— Vi är en av de större aktörerna och hittills har vi vuxit i takt med marknaden. Vår bedömning är att vi kommer göra det även i år och vi räknar med att ha minst lika stor marknadsandel inom e-handeln som vi har i våra fysiska butiker, säger Fredrik Johanson, till Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094