23948sdkhjf

Danskt köttföretag vill påverka svenska kommuner

Dencon Foods är i Sverige för att se till att mer danskt kött hamnar på tallrikarna i offentliga verksamheter. "Vi har inte ens med prislistan", säger exportchefen.
Under livsmedelsmässan GastroNord, som pågår i Stockholm till på fredag, är danskarna på hugget. Åtminstone det danska köttföretaget Dencon Foods, med 1 200 olika produkter i portföljen, som förevisar sina köttprodukter i en stor monter. Och målgruppen är bred.

Även om grossister naturligtvis är mycket välkomna att gästa Haderslev-företagets monter gör exportchefen Søren Outzen ingen hemlighet av att det i första hand är slutkonsumenterna som han vill komma i kontakt med.

— Vi behöver visa våra produkter, och i synnerhet vill vi gärna påverka exempelvis kommuner och restauranger, säger Sören Outzen till Food Supply och fortsätter:

— Även om de kanske redan är kunder till en av våra svenska grossister är det lätt hänt att grossisten säger "Ni behöver inte köpa en vara från Dencon, vi har andra möjligheter". Men om kunden då kan svara att han själv sett produkten från Dencon och gärna vill ha den, då har vi kommit långt.

Den svenska marknaden är Dencons näst största och utgör ungefär 25 procent av försäljningen. Nyligen har en säljorganisation med en säljchef i Sverige upprättats i syfte att kunna expandera ytterligare.

Har ni gjort några affärer här på mässan?

— Nej, vi har inte ens tagit med prislistan. Vi vill hellre visa varorna och varumärket, så att folk känner till att vi heter Dencon och att vi är en seriös importör i Skandinavien, säger Søren Outzen.

På GastroNord får exportchefen frågor som kretsar kring nya trender i livsmedelsbranschen.

— Till exempel blir köttfria dagar allt vanligare i storkök och på andra håll. Det innebär att allt fler intresserar sig för proteinvaror som linser och bönor. Vi kan också tydligt se tendensen att folk vill ha rena varor utan e-nummer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078