Guldfågeln har under många år anlitat Atria Foodservice för bearbetning av kunder på Restaurang & Storhushållsmarknaden. Och även om kycklingföretaget, med tillverkning i öländska Mörbylånga och halländska Falkenberg, anser att samarbetet har fungerat väl väljer Guldfågeln att säga upp avtalet och starta upp en egen säljkår med start i slutet av 2016.
Orsaken är att Atria nyligen förvärvat Guldfågelns konkurrent Lagerbergs.
— Vi vill tacka Atria Foodservice för ett långt och framgångsrikt samarbete. I och med Atria-koncernens förvärv av en konkurrent finner vi det dock inte hållbart att fortsätta samarbetet säger Guldfågelns vd Martin Lindström, i ett pressmeddelande.
Samarbetet kommer att fortlöpa som vanligt under uppsägningstiden.
— Guldfågeln ser en stor tillväxtpotential i R&S-marknaden (Restaurang & Storkök) och kommer nu omgående att starta rekrytering av en egen säljorganisation för den fortsatta bearbetningen av R&S-marknaden. Vi är helt övertygade om att detta nu blir den klart bästa vägen framåt för oss säger Johan Ekerot, marknads- och försäljningsdirektör på Guldfågeln.