23948sdkhjf

Försäljningssuccé för halal

Både Ica och Axfood ökade försäljningen med över 20 procent.
Ritualslaktat kött, slaktat enligt islams regler, blir alltmer populärt i Sverige. Enligt en enkät från TT har de stora dagligvarukedjorna märkt av ett avsevärt uppsving för halalmärkt nötkött, lammkött och kyckling den senaste tiden.

Hos Axfood var uppgången 22 procent under 2015 jämfört med året före. Hos Ica har försäljningen av halalmärkt kött ökat med 20 procent, rapporterar nyhetsbyrån.

— Orsaken kan man diskutera, om det är nya kundgrupper, eller hälsotrenden som driver konsumtionen för kycklingen och ett allmänt ökat intresse för lamm. Jag tror att det är många trender som gör att vi får den här utvecklingen, säger Icas förskvaruchef Dan Jacobson, till TT.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142