23948sdkhjf

Konsumenttryck skapar eko-limpa

Det tog åtta månader för Skogaholm att utveckla en ekologisk limpa.
Fazer-ägda Skogaholm, med Skogaholmslimpa som flaggskeppsprodukt, lanserar nu en ekologisk limpa. Det efter åtta månader av produktutveckling.

— Bakning med ekologiska råvaror är inte helt enkelt och kräver extra stor tillsyn och varsam hantering. Det beror på att processen inte är lika förutsägbar som när icke- ekologiska råvaror används. Vi bakar alltså ett bröd som därmed kan variera i textur och det tycker vi är charmigt och genuint, säger Cina Boqvist, varumärkes- och kategorichef på Skogaholm.

Skogaholm har ungefär hälften av den svenska limpmarknaden och i fjol såldes 12,5 miljoner Skogaholmslimpor. Skogaholms egna undersökningar visar att konsumenterna efterfrågar förändring i limpkategorin, varför brödföretaget nu väljer att baka en del av limporna med ekologiska råvaror.

— Eftersom vi ser att efterfrågan på ekologiskt ökar så vill vi självklart vara med och driva utvecklingen framåt. Både våra kunder och konsumenter efterfrågar ekologiska matbröd och framförallt inom de stora kategorierna limpa och kakbröd. Det känns därför väldigt roligt att kunna erbjuda konsumenterna en god ekologisk limpa, säger Cina Boqvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125