23948sdkhjf

Genombrott för vegoföretag

Samarbetet med City Gross gör att Vegme kan öka takten och skala upp produktionen.
Det blir nu möjligt att köpa vegetarisk färs i lösvikt i City Gross butiker. Färsen, som är baserad på sojaprotein, är smaksatt med bland annat kallrökt vatten och kallrökt rapsolja. Det är ett resultat av den Bergendahls-ägda butikskedjans samarbete med vegoföretaget Vegme, vars grytbitar och "pulled Vegme" också är på väg ut i butikerna.

— Vi är jätteglada, säger Pia Schönemyr, till Food Supply.

Hon driver familjeföretaget Gastronova tillsammans med sin make Lasse. Sonen Hampus har gått in som försäljningschef för både Vegme och Äkta Rök, bolagets andra varumärke, som bland annat tillverkar smör, soja, rapsolja och senap i kallrökt form — produkter som inte sällan säljs till restauranger av det mer ambitiösa slaget.

Att en stor kedja som City Gross har valt att satsa på Vegme betyder mycket, både för varumärket och bolaget bakom.

— Vi har medvetet avvaktat att lansera Vegme inom dagligvaruhandeln till vi fann rätt partnerskap att kommunicera vår småskalighet och höga ambitioner. Att vi nu får en nära samarbetspartner som City Gross, vilka själva är ett entreprenörsdrivet familjeföretag, gör att vi succesivt får växa genom att skala upp Vegmes idag småskaliga produktion till att kunna växa volymmässigt i konsumentsegmentet, säger Pia Schönemyr.

Samarbetet gör att Gastronova, med bas i Saltsjö Boo utanför Stockholm, kan fortsätta att lägga krutet på produktutveckling och produktion medan City Gross står för marknadsföring och sälj i sina butiker och matkassar.

— Samarbetet kan beskrivas som ett drömscenario eftersom var och en fokuserar på sina specialiteter. Saken görs inte sämre av att City Gross personal både är intresserade, lyhörda och drivande.

Vad ser du för potential för Vegme och Äkta Rök de kommande åren?

— Vi har sedan september 2014 ägnat all tid och fokus på innovativ och målmedveten produktutveckling av såväl Äkta Rök som Vegme varför omsättningen varit blygsam och endast inneburit minimal styrfart. Detta är dock ett högst medvetet val eftersom vi strävat efter att skapa ett unikt produktutbud som kompletterar det som redan finns på marknaden.

Vad har ni för målsättningar framöver?

— Redan 2016 budgeteras cirka 8 miljoner i omsättning vilket växlas ut 2017 då vi siktar på cirka 15 miljoner. Just uniciteten är vårt honnörsord eftersom vi aldrig kan vinna mark på annat sätt än att tillföra nya äkta värden. Hade vi varit en stor aktör kunde vi satsat på att vara billigast och ta marknadsandelar med avseende på stora volymer, men vi kommer förmodligen alltid vara bland de minsta aktörerna varför unicitet, kvalitet och service är parametrar till vilka vi ställer vår tilltro, säger Pia Schönemyr.

I framtiden hägrar en egen fabrik.

— Vi siktar på att så småningom bygga en egen delikatessfabrik vilket innebär att vi förutom familjen hoppas kunna knyta fem medarbetare till oss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093