E-handelsbolaget Matsmart, som bland annat säljer varor som närmar sig utgångsdatumet, ökade omsättningen med mer än 1000 procent under 2015: från 2,5 miljoner kronor till 26 miljoner kronor..
— Våra kunder återkommer i väldigt hög utsträckning samtidigt som snittköpen ökar, säger Matsmarts vd Karl Andersson, i en kommentar.
Matsmart förklarar omsättningsskjutsen med att kunderna återkommer, högre snittköp och högre köpfrekvens.
— Kunderna som hittat till oss återkommer, handlar större volymer och gör sina inköp oftare och oftare, säger Karl Andersson.
Samtidigt lyser rörelseresultatet rött. För 2015 landade rörelseresultatet på -10,7 miljoner kronor. Det påverkades av utgiftsposter i form av organisationsförändringar, en lagerflytt till Katrineholm och marknadsföringsinsatser.
— Att inte vara lönsamma ingår i vår plan och något vi fortsätter att planera för. Vi väljer i stället att satsa på fortsatt tillväxt och att bygga upp marknaden, säger Karl Andersson.
Matsmart räknar med fortsatt stark tillväxt.
— Vi ser att utvecklingen håller i sig, just nu går vi mot en omsättning kring 80-90 miljoner kronor på helåret 2016.
Läs också:Miljonregn över Matsmart