23948sdkhjf

Bred kampanj ska ge fler ekobönder

Ekologiska Lantbrukarna tar hjälp av branschen för att råda bot på "ekobristen".
När efterfrågan på ekologiskt producerade livsmedel hela tiden växer ökat risken för obalans på marknaden. Det är långt ifrån bara konsumententer och den offentliga sektorn som ser brister i utbudet av svensktillverkade ekovaror. Även delar av livsmedelsindustrin skriker efter ekologiska råvaror.

Men lantbruket har inte hängt med i samma takt. På sikt kan ekonomen leda till att Sverige kommer behöva importera allt mer, råvaror som skulle kunna produceras av svenska bönder.

Det vill intresseorganisationen Ekologiska Lantbrukarna ändra på. I en kampanj för att få fler att ta steget till en omläggning till eko lanseras nu sajten Bliekobonde.nu. Kampanjen riktar sig till lantbrukare som funderar även vad det skulle innebära för deras företag att gå över till ekologisk produktion.

Flera stora branschaktörer har gått in som partners i projektet. Hittills medverkar Arla, Axfood, Coop, HK Scan och Krav och Ekologiska Lantbrukarna hoppas att fler ska hoppa på tåget.

— Tillsammans med våra kampanjpartner vill vi visa att det finns en långsiktig efterfrågan på ekologiska livsmedel. Ekobristen, som vi kallar den, är en affärsmöjlighet för svenskt lantbruk och att ställa om kan vara en företagsutvecklande insats, menar Paula Cederberg, kampanjansvarig och kommunikatör för Ekologiska Lantbrukarna, i ett pressmeddelande.

Kampanjsajten innehåller en omställningsguide, svar på frågor om ekologiskt lantbruk och information om exempelvis certifiering. Dessutom kommer besökare kunna sättas i kontakt med ekologiska lantbrukare inom olika produktionsområden.

— Att lägga om till eko är ett stort beslut. Många förbereder sig och driften på gården länge. Under den tiden kan det vara avgörande att få kontakt med andra som gjort den resan och ta del av deras erfarenheter och lärdomar, utöver att man anlitar rådgivare, säger Maria Dirke, verksamhetsledare för Ekologiska Lantbrukarna.

På sajten berättar företagen som gått in som partners i samarbetet om sin syn på utvecklingen av den ekologiska marknaden.

— Det är nytt för oss som förening att samarbeta med dessa aktörer och vi ser det som en möjlighet att öka dialogen mellan livsmedelsmarknaden och oss producenter. Våra kampanjpartners intressen har ett stort inflytande på marknaden, därför är det positivt att de genom detta samarbete visar att de långsiktigt satsar på ekologiskt, säger Anders Lunneryd, spannmålsproducent och ordförande i Ekologiska Lantbrukarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062