23948sdkhjf

Macacos superfrukt ska "fullständigt explodera"

Nytt kapital och styrelserutin ska lägga grund för superfruktföretagets internationella expansion.
"Superfrukt" har blivit ett allt vanligare begrepp för att beskriva frukter och bär med ett särskilt högt näringsinnehåll och syftar ofta på att de är rika på vitaminer och antioxidanter.

Den kanske mest kända av superfrukterna, brasilianska acai, har hittills varit basen i familjeföretaget Macacos produktportfölj. Superfrukterna plockas i Amazonskogen och fryses ned omedelbart för att näringen i den mörklila frukten inte ska försvinna.

Väl i Sverige blir den till smoothies, eller mellanmålet "acai bowl". Nu ska företaget växa avsevärt.

— Vi siktar på den europeiska marknaden, säger vd Andrea Sucasas Gottfridson.

Tillsammans med sina barn, Camille och David, driver hon bolaget bakom varumärket Macacos, Sucasas Group. Under 2015 har det hänt mycket. Först intogs de trendmedvetna caféerna och juicebarerna. Macacos produkter har plockats in på runt 200 Ica-butiker över hela landet och påsarna med de nyttiga bären finns också på Mathem.

Nyligen lanserades två nya brasilianska superfrukter — cajá och graviola.

— Innan vi lanserar en ny superfrukt gör vi en ordentlig research med ett stort antal personer som representerar vår målgrupp. Innan vi bestämde oss för just cajá och graviola så fick vår testgrupp – som bestod av allt från näringsfysiologer till kända TV-profiler och bloggare – testa åtta stycken olika helt okända superfrukter. Cajá och graviola vann stort och då var valet lätt, eftersom vi alltid lyssnar på målgruppen.

Marknaden har givit tummen upp. Den första utåtriktade marknadsföringskampanjen skedde under utomhusfestivalen Brazilian Day i Kungsträdgården i Stockholm där ett mellanmål med alla tre frukter i en och samma "bowl" lanserades.

— Vi sålde slut på 4 timmar, fast festivalen skulle vara i hela 8 timmar och vi hade räknat att det skulle bli över. Men efterfrågan var gigantisk!

Därefter följde en demonstrationsturné på fyra Ica-butiker i Göteborg.

— Där vi serverade smoothies gjorda med de tre frukterna. De flesta kände till acaí – eftersom det var vår första frukt - men alla älskade de två nya frukterna lika mycket och hade svårt att bestämma sig för en favorit.

I maj tog familjeföretaget in runt en miljon kronor från tre så kallade ängelinvesterare: Mattias Andersson, till vardags chefsanalytiker på SAS, Åsa Ahlbom och Marc Wallenberg.

Vad ska ni använda pengarna till?

— Intresset från olika europeiska länder har varit enormt – men vi har bromsat och fokuserat på en stabil etablering i Sverige under 2016. Det nya kapitalet ska vara grunden till den internationella expansionen som redan nu har smygstartats inom de nordiska länder men kommer fullständigt att explodera under 2017.

Som ett led i den internationella satsningen har superfruktbolaget plockat in mångårig rutin i styrelsen. Bo Lundquist, som tidigare varit vd på bland annat Kavli, Kronfågel och Slotts, samt styrelseordförande på Dagligvaruleverantörers förbund, DLF, är ny styrelseordförande för Sucasas Group. Andrea Sucasas Gottfridson beskriver honom som en mentor.

— Den enorma branscherfarenhet och kontaktnät som Bo Lundquist sitter på är oerhört viktigt för Macacos i den fasen vi befinner oss i.

Hur ser målsättningarna för det närmaste året ut?

— Norden kommer att bli täckt innan året slut. 2017 kommer att bli präglad av en europeisk expansion. Bolaget har skaffat en bra struktur i Rotterdam som syftar på en enkel och smidig distribution till de flesta europeiska länder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078