23948sdkhjf

Gerillataktik för svensk ost

Märkliga gula höbalar har poppat upp i Kramfors.
I Kramfors har flera gula höbalar dykt upp på gatorna – enligt Lantbrukarnas Riksförbunds kommungrupp i Kramfors är det en uppmaning att köpa mer svensk ost.

I veckan gör LRF en kampanj över hela Sverige, där de olika lokalavdelningarna ska uppmärksamma vikten av att köpa mer svensk mat. Kramfors-avdelningens insats, som även innefattade en parkering av en traktor framför kommunhuset, har fått stor uppmärksamhet i staden.

– Om man får konsumenterna att köpa svensk ost skulle det vara tillräckligt för att klara och bibehålla dagens produktion. Då skulle vi inte behöva lägga ned fler mjölkgårdar, säger Jessica Ulander i Kramfors kommungrupp till Örnsköldsviks Allehanda.

På de gula höbalarna har LRF bifogat information om osten som säljs i handeln idag. Bland annat att 50 procent av all ost vi äter är svensk, att hushållsost oftast inte är gjord på svensk mjölk och att en övergång till endast svensk ost skulle betyda mycket för lantbrukarna då det går åt tio liter mjölk för ett kilo ost.

Läs också: Blå balar besmyckar bördiga bygder

Höbalar har blivit ett tämligen vanligt grepp de senaste åren. Förra året anlitade LRF graffitikonstnärer som använde balar som tavla för att promota mjölk, och de senaste åren har Lantmännen och LRF uppmärksammat bröst- och prostatacancer med rosa och blå balar längs vägarna runtom i landet.
Läs mer om: LRF
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078