Dryckerna slåss i globala livsmedelstoppen
Topp tio på Interbrands lista över starkaste varumärkena inom livsmedelsbranschen domineras av drycker.
Föga förvånande placerar sig Coca-Cola som ohotad etta när det kommer till topp tio över livsmedelsvarumärkena – läskjätten ligger också som trea bakom Apple och Google i den totala listan.
Avståndet till livsmedelstvåan och rivalen Pepsi är avsevärt, men därefter är det jämnare. De enda märkena som inte gör drycker på topp tio är Kellog, Danone och Nestlé, som placerar sig i mellanskiktet.
Kolla in listan nedan. Det av Interbrand uppskattade värdet på varumärket står inom parentes.
1. Coca-Cola (621,8 md.)
2. Pepsi (171 md.)
3. Budweiser (126,9 md.)
4. Nescafé (105,4 md.)
5. Kellog (98,9 md.)
6. Danone (83,9 md.)
7. Nestlé (73,1 md.)
8. Jack Daniels (43 md.)
9. Sprite (43 md.)
10. Heineken (43 md.)
2. Pepsi (171 md.)
3. Budweiser (126,9 md.)
4. Nescafé (105,4 md.)
5. Kellog (98,9 md.)
6. Danone (83,9 md.)
7. Nestlé (73,1 md.)
8. Jack Daniels (43 md.)
9. Sprite (43 md.)
10. Heineken (43 md.)
Varumärkena som hamnade utanför topp tio är Corona Extra, Johnnie Walker, Smirnoff och Moët & Chandon. De enda två svenska varumärkena på topp 100 är H&M (plats 20) och Ikea (plats 26).