23948sdkhjf

Willys nya taktik mot matsvinn

Utförsäljning av fula frukter och butiksbakat bröd står på agendan.
I februari trappade Willys upp sitt initiativ för att minska matsvinn genom butikers samarbeten med lokala hjälporganisationer. I stället för att slänga maten var målet att 50 av Willys butiker skulle skänka bort totalt 200 ton mat till organisationer som Stadsmissionen, Frälsningsarmén och Svenska kyrkan.

Läs också: Willys ger bort 200 ton mat

I fortsättningen på projektet presenterar Willys än fler taktiker för att minska matsvinnet, och ska nu testa dem i ett antal butiker. Enligt Naturvårdsverket slängs ungefär 60 000 ton mat i livsmedelsbutikerna varje år, bland annat mejeriprodukter som är nära sitt bäst före-datum och frukt och grönt som har synliga skavanker.

Eftersom det främst är frukt och grönt som slängs i butikerna kommer Willys därför börja sänka priset på "fula frukter" – till exempel kan bananer med bruna prickar säljas för halva priset. En annan produktgrupp under lupp är butiksbakat bröd, som av Willys identifieras som en av de värsta svinnbovarna. Brödet som gräddas i butik måste säljas samma dag som det bakas – det ska nu säljas för halva priset när stängningsdags börjar nalkas. För att rabatterade varor ska synas bättre kommer de även att samlas på utvalda säljplatser och märkas tydligare.

– Vi vill att våra kunder ska känna att de är miljöhjältar när de köper de prissänkta varorna. Genom att köpa svinnsmart gör man en insats både för miljön och för plånboken, säger Thomas Evertsson, vd för Willys, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094