23948sdkhjf

Ny näthandel låter konsumenter handla direkt från producent

Konceptet Reko använder Facebook som handelsplats för att sälja lokala matvaror.
Reko använder Facebook för att låta konsumenter ta del av lokala producenters matvaror, som sedan överlämnas på en central mötesplats. Producenterna lägger upp erbjudanden via Facebook, som konsumenter lätt kan beställa för att sedan få levererat till en mötesplats två till fyra gånger i månaden.

Själva idén är fransk, men det utvecklade konceptet i Finland är det som gjort succé och nu importeras till Sverige. I Finland är nämligen cirka 230 000 anslutna till nätverket, som vuxit enormt de senaste åren.

I torsdags kväll var det premiär för första leveransen i Sverige, när kunder fick sina beställda varor i Linköping. Cirka 1 500 svenskar är i dag medlemmar och enligt initiativtagarna ökar antalet varje dag. Bland anslutna producenter syns bland annat bönder, bagare och biodlare.

– Ju fler sätt vi producenter kan hitta att sälja direkt till kund, desto bättre, och det här känns helt rätt. Jag är nöjd med kvällens resultat och hoppas att konceptet kommer att växa. Vi jobbar bland annat för att rekrytera ännu fler producenter. Intresset är stort för närproducerat och det känns bra att träffa kunderna öga mot öga, säger Karin Lorin, initiativtagare som som driver Boställets Vedugnsbageri i Maspelös, i ett pressmeddelande.

Vreta Kluster, som arbetar för utveckling inom gröna näringar, har hjälpt till att starta projektet. Enligt Per Lindahl, projektledare på Vreta Kluster, är det här ett koncept som lätt kan spridas – allt som behövs är engagerade producenter, medvetna konsumenter och en mötesplats för utlämningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093