23948sdkhjf

Reklamen för Mathem-sålda alkoglassen fälls

N1ce och Mathems gemensamma reklam marknadsfördes på stora affischer utomhus – fälls av RO.
Inför sommaren satsade N1ce och Mathem på marknadsföring av modellen större av den omdiskuterade alkoholhaltiga isglassen N1ce frozen cocktail.

Glassen med en alkoholhalt på fem procent, fick utomhusaffischer där Sebastian Ingrosso, världskänd DJ och delägare i glassbolaget, syntes tillsammans med glassorten "Piña Colada".

Ett kryphål i lagen (som nu ska täppas till) gjorde att glassen fick säljas utanför Systembolaget, till personer under 18 år. Mathem, som var vidareförsäljare av glassen, figurerade också på affischen i form av en logotyp bredvid den frivilliga åldersgränsen, som de satt på 18 år.

Läs också: Alkoglassen förbjuds

En privatperson anmälde reklamen eftersom isglass främst är en vara som barn och ungdomar konsumerar. Eftersom den dessutom marknadsförs av en artist i ropet, på affischer utomhus ansåg personen att den riktar sig till barn, trots att N1ce konstaterar att reklamen gör det tydligt att den riktar sig mot vuxna.

Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd bedömer de reklamen utifrån samma regler som gäller för alkoholdrycker. Reklamen ska därför bland annat inte vara uppsökande och använda sig av företeelser som musik eller produkter som kan locka barn och ungdomar till att vilja ha produkten.

I och med att N1ce är en isglass; att det i reklamen figurerar en DJ som är populär bland ungdomar; att den synts på busshållplatser och andra offentliga utrymmen och att den dykt upp samtidigt som skolavslutningar och studentfester anser RO att den är både påträngande och attraherande för barn och ungdomar.

RO fäller därför reklamen, eftersom den är "utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar". Därför strider den mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation.

RO skriver att Mathem valt att inte kommentera beslutet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094