23948sdkhjf

Granskningen: Coop dumpar mest salt

Rapport om salthalten i livsmedel visar fler minskningar än ökningar – men mycket är sig likt.
Enligt WHO och Livsmedelsverket är det rekommenderade intaget av salt för en vuxen person 5 gram per dag – det är mindre än hälften av den genomsnittlige svenskens intag på 11 gram per dag. Därför har Konsumentföreningen Stockholm (KfS) gjort en uppföljning av sin granskning från 2013 angående salthalten i livsmedel.

I den nya granskningen, som omfattar 300 vanliga livsmedel, ser KfS att det skett fler minskningar av salthalten än ökningar sedan 2013 – 60 respektive 50. Framförallt syns sänkningarna i exempelvis färdiga köttbullar, falukorv, kex och flingor, men ökningarna framförallt återfinns i färdiga pannkakor, varmkorv och smörgåsskinka.

I resten av de testade produkterna är salthalten oförändrad, och vissa har utgått.

– Det har inte skett så mycket. I en del fall har halterna minskat men i nästan lika många varor har de ökat, säger Minna Hellman, projektledare på Konsumentföreningen Stockholm, till SvD.

Det företag som gjort flest enskilda stora sänkningar, vilket i sammanhanget innebär minst 0,4 gram salt per 100 gram produkt, är Coop. I sitt sortiment har de gjort sex stora minskningar av salthalten i produkterna: frysta hamburgare, falukorv, fiskpinnar, bran flakes, frosted flakes och sötsur sås. Bran flakes-produkten gick från 2,3 gram salt per 100 gram till 0,5 gram, vilket innebär en minskning med 78 procent.

Samtidigt får de en en asterisk i kanten, då de också gör två stora ökningar i sin panpizza och bacon, där den senare är under varumärket Änglamark. Ica lägger sig på andraplats med två stora minskningar, men väger upp det med två höjningar. Den största enskilda sänkta salthalten syns i Lantmännens Axa-müsli där man minskade halten med 88 procent.

– När det gäller sänkningarna är det bara att gratulera tillverkarna till väl utförd produktutveckling. Det vi framförallt vill peka på är att om en tillverkare kan sänka salthalten i exempelvis köttbullar, så borde andra köttbullstillverkare också kunna göra det, säger Minna Hellman i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066