23948sdkhjf

Scans gatukök byter till nystartad kedja

Många ägare går till Snabbt & Gott när Scan skrotar konceptet.
Scan lägger ner sitt gatukökskoncept från och med 31 januari nästa år och 50 av de 68 anslutna gatuköken har redan gjort klart med övergång till nya kedjan Snabbt & Gott, skriver Convenience Stores Sweden.

De som var anslutna till Scans koncept, som gått ut på att servera svenskt kött i snabbmaten, varslades i april, skriver Land Lantbruk. Snabbt & Gott, som redan knutit till sig de flesta av de tidigare Scan-gatuköken, drivs av Kent Bark och Ako Malmborg som bägge är gatuköksägare sedan en lång tid tillbaka. Själva namnet är det gamla namnet på Scans gatukökskedja.

– Vi vet vad det betyder att ha stödet från en kedja. En kedja som profilerar sig som det klassiska svenska gatuköket med korven i fokus och med svenska råvaror. Kvalitet och tradition helt enkelt, säger de entreprenörerna bakom Snabbt & Gott till Convenience Stores om nystarten.

Enligt Snabbt & Gott ska man som gatuköksägare i kedjan själv få välja varifrån man köper sina varor, men enligt en kommentar till land Lantbruk från Matz Sjöqvist, som är ansvarig för Scans gatuköksdel, tror han att de flesta kommer välja produkter med utländsk köttråvara. Detta eftersom det i dagsläget skiljer 8 kronor kilot mellan Scans svenska hamburgare och de med utländskt kött. Trots det menar HK Scan att det inte är därför de släpper konceptet.

– Det beslutet skulle vi ha fattat oavsett tillgången på svenskt nötkött även om det kan se ut som om det finns ett tidssamband. Att vi släpper gatuköken är ett strategiskt beslut och har att göra med att vi måste fokusera på det vi gör bäst och det är inte att driva gatukök, säger Göran Holm, vd för HK Scan Sverige, till Land Lantbruk.

HK Scan kommer nu satsa mer på att utveckla och producera kött- och charkprodukter under varumärket Scan till gatuköksmarknaden. Samarbetet med McDonald's fortsätter som vanligt.

De gatukök som ansluter sig genom ett medlemsskap i Snabbt & Gott ska bland annat få profilering, kläder, reklamkampanjer och bättre inköpspriser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047