Svenska biodlare missnöjda med både pris och märkning

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

"Fastställ varifrån honungen kommer och hur den har behandlats"

Svenska biodlare höjer ett varningens finger – om inte honungen får en tydligare ursprungsmärkning kan det få konsekvenser för både biodlingen och livsmedelsförsörjningen i längden.

Man uppmanar Livsmedelsverket att skärpa ursprungsmärkningen, som i dag kräver den lägsta nivån av ursprungsmärkning som EU förordnar. Till exempel vill man att det ska bli lättare för konsumenter att se exakt varifrån honungen kommer ifrån.

I dag räcker det att man märker honungen med EU-ursprung, eller en kombination av EU/icke-EU där innehållet består av honung från EU-länder och länder utanför unionen.

– Vi har krävt att Livsmedelsverket ändrar detta för att kunna fastställa varifrån honungen kommer och hur den har behandlats. Lagen ger oss redan idag möjlighet att göra som man gör i Italien, där man skriver ut exakt procent honung från varje ursprungsland, säger Thomas Dahl, vice ordförande för branschföreningen Biodlingsföretagarna, i ett pressmeddelande.

Som stöd hänvisar man till utdrag ur nya livsmedelsstrategin. Där står det bland annat att konsumenter ska kunna ha ett högt förtroende för livsmedlen och kunna göra hållbara val av till exempel närproducerade produkter.

Enligt Biodlingsföretagarna har Sverige dessutom ett av de lägsta honungspriserna i Europa, trots att man brottats med brist de senaste två åren. I kombination kan de båda problemen ge större svallvågor.

– Om inte Livsmedelsverket, handel och grossister tar frågan om honungens kvalitet och värde på allvar kan det betyda att antalet svenska biodlare minskar. Det kan få återverkningar på pollineringen av bär frukt och grödor i Sverige, och på vår livsmedelsförsörjning, säger Thomas Dahl.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ekobutiken i konkurs

Trots stora hyresrabatter från HSB lyckades företaget inte komma på fötter igen.

Hemköp pressar Axfood

Fler äter frukost till middag

Multimåltiderna luckrar upp konventionerna.

Alkoholfritt går starkt

Bara förra året steg försäljningen av alkoholfri öl med över 30 procent.

Kryddchefen slutar

Lämnar efter fyra år och går till servettbolaget Duni.

Nya ägare går in i Falkeskogs-företaget

Konkursade Nordqvists fiskexport har fått nya delägare, vilket innebär att man fortsatt kommer finnas kvar. De nya ägarna vill framförallt göra företaget bättre på att lyfta fram produkterna.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nattsvart för godisföretaget

Resultatet faller rejält bland annat till följd av en fabriksincident.

Fyra av tio vill äta mer ekologiskt

Ett problem är att det inte finns ett tillräckligt bra utbud i butikerna.

Kvarnbolaget ska bli mer miljövänligt

Transporterna förbättras genom en optimerad pallhantering.

Vinsten stiger rejält för LRF

Affärsverksamheten överträffar förväntningarna.

Chipsbolaget växer kraftigt

Växjö får sin andra Max

Två delikatessföretag blir ett

Samgåendet av de båda delikatess- och konfektyrföretagen ska ge synergieffekter. Vd:n: "Vi kompletterar varandra".

Oumph lanseras hos amerikansk storkedja

Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".

Odling utsatt för massiv jordgubbsstöld

Danska slakterier jublar efter Japan-avtal

Europas export av griskött kan växa med 100 000 ton om året – Danish Crown beräknar upp till 300 nyanställningar.

250 ton lax i mystisk massdöd på dansk odling

Cloettas verksamhet i Italien blir tysk

Lidl: "Vi klimatkompenserar för hela verksamheten"

Genom samarbete med miljökonsulten Zeromission bidrar kedjan till tre projekt för klimatnytta.

Krav kan sluta vara ekologiska

Organisationen överväger att sluta följa EU:s lagstiftning, vilket skulle innebära att man inte får använda begreppet ekologiskt.

Göteborgsgrossist måste bränna 18 ton mat

Nytt samarbete för Coop testas – ska leverera varor inom en timme

Kedjan pilottestar bud av matkasse tillsammans med bolaget Urb-it. Onlinechef: "Det här ska gå väldigt snabbt".

Simris Alg förstärker med digitalproffs

Pågen och Bisca i skorptvist

Svenska brödföretaget stämde danska konkurrenten för varumärkesintrång – fick inte gehör.

Pastillfabriken vill in på dagligvarumarknaden

Alfa Laval får stororder i Brasilien

Danone säljer till Skånemejeriers ägare

Ica-butiken som storsatsar på folköl

Nystartat godisföretag får bred lansering

Coca-Cola vill återvinna allt

Svensk matsvinnsapp ska bli internationell

2

Coop fälls i reklammål

En av fem tror på svensk öl

Krav sätter fler krav på förpackningar

Matleverantör nyrekryterar

Compass Groups vd lämnar efter 13 år på posten

Se alla Företagens egna nyheter

CheckPoint 3

Kanske den mest sålda tryckluftsmottagaren - kanske det bästa priset någonsin

Sommarhälsning från Lagafors

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

SorbicPlus minskar brödsvinn

Utökad Lagafors ”Limited Warranty”

H.M Drottningen av Danmark tittade på en unik automatiseringslösning hos Riantics A/S

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Skydda satsar med ny hemsida och e-handel

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Reparation av elektroniken i hydrauliska proportionalventiler

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Hur du låter din förvaringsbehållare venta - och håll den steril

Videojet 1860 - smart och innovativ

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Filterpåsar (Filter Bags)

Enklare robotinstallation med KUKA:s nya ready-to-use-

FROSTAB Investerar

Alsiano är nu BRC certifierade

Köp dina komprimerade filterelement själv - få 2 till 1

Säkerställ era produkters höga standard med våra vitaminanalyser

Silen är pricken över i:et

Svenska Retursystem har lanserat SMART Pooling

Sänd till en kollega

0.221