Svenska biodlare missnöjda med både pris och märkning

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

"Fastställ varifrån honungen kommer och hur den har behandlats"

Svenska biodlare höjer ett varningens finger – om inte honungen får en tydligare ursprungsmärkning kan det få konsekvenser för både biodlingen och livsmedelsförsörjningen i längden.

Man uppmanar Livsmedelsverket att skärpa ursprungsmärkningen, som i dag kräver den lägsta nivån av ursprungsmärkning som EU förordnar. Till exempel vill man att det ska bli lättare för konsumenter att se exakt varifrån honungen kommer ifrån.

I dag räcker det att man märker honungen med EU-ursprung, eller en kombination av EU/icke-EU där innehållet består av honung från EU-länder och länder utanför unionen.

– Vi har krävt att Livsmedelsverket ändrar detta för att kunna fastställa varifrån honungen kommer och hur den har behandlats. Lagen ger oss redan idag möjlighet att göra som man gör i Italien, där man skriver ut exakt procent honung från varje ursprungsland, säger Thomas Dahl, vice ordförande för branschföreningen Biodlingsföretagarna, i ett pressmeddelande.

Som stöd hänvisar man till utdrag ur nya livsmedelsstrategin. Där står det bland annat att konsumenter ska kunna ha ett högt förtroende för livsmedlen och kunna göra hållbara val av till exempel närproducerade produkter.

Enligt Biodlingsföretagarna har Sverige dessutom ett av de lägsta honungspriserna i Europa, trots att man brottats med brist de senaste två åren. I kombination kan de båda problemen ge större svallvågor.

– Om inte Livsmedelsverket, handel och grossister tar frågan om honungens kvalitet och värde på allvar kan det betyda att antalet svenska biodlare minskar. Det kan få återverkningar på pollineringen av bär frukt och grödor i Sverige, och på vår livsmedelsförsörjning, säger Thomas Dahl.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tine och Tetra Pak-förhållande i ekobrottsutredning

Västeråsbryggeriet förvärvar för att nå toppen

Coppersmith's vill över miljongränsen – blir ny ägare till bryggeri i Uppsala.

EMV-producenten blickar framåt

Näst största ärtproducenten vill skala upp i Findus fotspår.

Norges största pizzakedja vill bli växa i Sverige

McDonald's bästa franchisetagare i storköp

Logistikföretaget väljer Helsingborg för första nordiska lagret

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Köttagenten och anrikt charkuteri i samarbete

Franska jätten Bigards generalagent tar sig an både klassiker och nytt sortiment när man sluter försäljningsavtal.

Findusområdet populärt på marknaden

Intresset ökar för att ta över i Bjuv efter Findus – som jagar svensk produktion.

Konkursdrabbat charkföretag får ny ägare

Linköpingscharkuteriet köper konkurrenten som försattes i konkurs i januari.

WHO kritiserar dansk antibiotikabedömning

Man död efter olycka på livsmedelsfabrik

En person har dött efter att ha blivit klämd i en maskin på Atrias fabrik i Borås.

Rivalbudet dras tillbaka

Kraft Heinz överraskande mångmiljardbud på Unilever gav inget resultat, och man drar sig nu ur förhandlingarna.

Cloetta köper Candyking

Vill växa inom lösgodis – köper för en summa som kan uppgå till 550 miljoner kronor.

Hamburgerkedja till salu

Lantmännens ordförande kliver ner

Alliansen överens – inget ekomål

Istället för ökad ekoproduktion och upphandling borde man satsa på produktionen generellt, menar partierna.

Svenska mjölkbönder får 65 miljoner i stöd

Löfbergs bygger nytt – ska öka med 30 procent

Kaffeproducenten planerar för ett nytt rosteri sedan man nått gränsen i dagens anläggning.

Svampodlingen borta i storbrand

Sveriges största svampodlare drabbades av brand under natten – ingen människa skadad och leveranserna är säkrade.

Salladsodling under jord kan ge mer närodlat

Nytt projekt söker miljonbidrag för odling i underjordiskt stadsutrymme.

Ica smyglanserar ny ost på festival

Dansk priskollapp klättrar snabbt i Sverige

Allt fler unga väljer bort köttet

Men när man äter kött ska det helst vara svenskt, visar en ny undersökning från Ungdomsbarometern.

Lappländskt charkuteri får riksspridning

Tack vare utökat samarbete med Atria kan man bygga ut för större produktion.

Danmark godkänner torskfiske trots stopp

Köttföretaget blir huvudleverantör till Coop

Förpackningsföretaget utsett till Sveriges smartaste industri

2

Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

Hög efterfrågan på ädelost – Arla investerar

Ica-ägare funderar på att sälja

Sämre än väntat för livsmedelsbranschen

Urdålig skörd ger dyr juice

Ekomatleverantören breder ut sig

Instagramgenerationen slänger mest

Färre ägg när inomhuskravet fortsätter

Elstötar ska ge bättre smak på kryddorna

Se alla Företagens egna nyheter

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Statec Binder, ny parter hos Kafeko

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

FT55 fotocell med blått ljus

Märkningskrav mot förfalskningar

Unik packcell med ”Facing”

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Spara en halv miljon i år!

Revolutionen står för dörren - från Bosch packaging

Kurs - Elektriska motorer hos oss i Södertälje

Kvalitetsdiplomering - ett enkelt och effektivt kvalitetsledningssystem!

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Returlådor minskade livsmedelsbranschens koldioxidutsläpp

Revolutionen står för dörren - från Bosch packaging

Sämre olivskördar ökar risken för förfalskad olivolja

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

IBC containrar, runda och fyrkantiga - många användningsmöjligheter!

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Enkel datalogging från TR Electronic

Driftsäker äggmärkning vid Frackstad Lantbruk

Kraftiga stapelbara, koniska plastlådor med integrerat ledat lock.

Ny Account Manager hos Dacapo Göteborg

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Nidec Corporation har avslutat köpet av Leroy-Somer och Control Techniques ...

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Sänd till en kollega

0.171