23948sdkhjf

Orkla levererade som förväntat

Miljardintäkter för Grandiosa-pizzan hyllades av koncernchefen.
När Orkla presenterade kvartalsrapporten passade koncernchefen Peter A. Ruzicka på att spexa till det – i en Grandiosa-märkt t-shirt berättade han bland annat att Orkla sålt 24 miljoner frysta Grandiosapizzor motsvarande 1 miljard norska kronor.

I övrigt presterade koncernen enligt förväntningarna: omsättningen för fjärde kvartalet 2016 uppgick till cirka 10,2 miljarder norska kronor, vilket är en ökning med 9 procent. Resultatet före skatt lade sig på 1,34 miljarder kronor, en ökning med 42 procent från samma kvartal i fjol. Enligt de samlade analyserna från SME Direkt förväntades ett resultat på cirka 1,32 miljarder.

Den stora ökningen förklaras med framgång för försäljningen, men också att man sålt av en egendom i Schweiz.

Framförallt lyfter man fram avdelningen Confectionery & snacks, som ökade försäljningen med 4,9 procent. Bidragande orsaker till ökningen är lösgodisavtal med Coop Norge samt ett distributionsavtal med PepsiCo om försäljningen av Lay's-produkter i Norge, Sverige och Finland.

För helåret 2016 ökade Orkla omsättningen till 37,7 miljarder norska kronor, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med 2015. Rörelseresultatet för året ökade till 4,298 miljarder, en ökning med 19 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078