Färre ägg när inomhuskravet fortsätter

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Utbudet av ägg från frigående utehöns begränsas efter att man nått tolvveckorsregeln.

Nu händer samma sak för svenska ägg från frigående utehöns som för danska ägg i förra veckan – de måste sluta säljas som ägg från utehöns. Anledningen är att man enligt Jordbruksverkets beslut under tolv veckor hållit hönsen inomhus, på grund av fortsatt risk för att de ska smittas av fågelinfluensan H5N8.

Enligt en EU-förordning är det gränsen för hur många veckor som frigående utehöns får hållas inomhus innan man måste sluta sälja ägg under den benämningen.

Branschorganisationen Svenska Ägg varnar därför för att utbudet av ägg från utehöns kommer att minska från och med nästa vecka.

Läs också: Nytt svenskt fall av fågelinfluensa

– Vi hoppas att smittorisken minskar så att vi snart kan låta hönsen gå ut igen. Vi följer Jordbruksverkets riskvärderingar med stort intresse, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg, i ett pressmeddelande.

Läs också: Ägg från utehöns snart tillbaka i hyllorna

På grund av Jordbruksverkets bedömning om att smittorisken fortsatt är hög kommer alla fjäderfän fortsätta hållas inomhus tills vidare.

Äggen kommer i stället att säljas under benämningen "ägg från frigående höns inomhus", vilket innebär att producenterna får några kronor mindre per kilo.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ekobutiken i konkurs

Trots stora hyresrabatter från HSB lyckades företaget inte komma på fötter igen.

Hemköp pressar Axfood

Fler äter frukost till middag

Multimåltiderna luckrar upp konventionerna.

Alkoholfritt går starkt

Bara förra året steg försäljningen av alkoholfri öl med över 30 procent.

Kryddchefen slutar

Lämnar efter fyra år och går till servettbolaget Duni.

Nya ägare går in i Falkeskogs-företaget

Konkursade Nordqvists fiskexport har fått nya delägare, vilket innebär att man fortsatt kommer finnas kvar. De nya ägarna vill framförallt göra företaget bättre på att lyfta fram produkterna.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nattsvart för godisföretaget

Resultatet faller rejält bland annat till följd av en fabriksincident.

Fyra av tio vill äta mer ekologiskt

Ett problem är att det inte finns ett tillräckligt bra utbud i butikerna.

Kvarnbolaget ska bli mer miljövänligt

Transporterna förbättras genom en optimerad pallhantering.

Vinsten stiger rejält för LRF

Affärsverksamheten överträffar förväntningarna.

Chipsbolaget växer kraftigt

Växjö får sin andra Max

Två delikatessföretag blir ett

Samgåendet av de båda delikatess- och konfektyrföretagen ska ge synergieffekter. Vd:n: "Vi kompletterar varandra".

Oumph lanseras hos amerikansk storkedja

Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".

Odling utsatt för massiv jordgubbsstöld

Danska slakterier jublar efter Japan-avtal

Europas export av griskött kan växa med 100 000 ton om året – Danish Crown beräknar upp till 300 nyanställningar.

250 ton lax i mystisk massdöd på dansk odling

Cloettas verksamhet i Italien blir tysk

Lidl: "Vi klimatkompenserar för hela verksamheten"

Genom samarbete med miljökonsulten Zeromission bidrar kedjan till tre projekt för klimatnytta.

Krav kan sluta vara ekologiska

Organisationen överväger att sluta följa EU:s lagstiftning, vilket skulle innebära att man inte får använda begreppet ekologiskt.

Göteborgsgrossist måste bränna 18 ton mat

Nytt samarbete för Coop testas – ska leverera varor inom en timme

Kedjan pilottestar bud av matkasse tillsammans med bolaget Urb-it. Onlinechef: "Det här ska gå väldigt snabbt".

Simris Alg förstärker med digitalproffs

Pågen och Bisca i skorptvist

Svenska brödföretaget stämde danska konkurrenten för varumärkesintrång – fick inte gehör.

Pastillfabriken vill in på dagligvarumarknaden

Alfa Laval får stororder i Brasilien

Danone säljer till Skånemejeriers ägare

Ica-butiken som storsatsar på folköl

Nystartat godisföretag får bred lansering

Coca-Cola vill återvinna allt

Svensk matsvinnsapp ska bli internationell

2

Coop fälls i reklammål

En av fem tror på svensk öl

Krav sätter fler krav på förpackningar

Matleverantör nyrekryterar

Compass Groups vd lämnar efter 13 år på posten

Se alla Företagens egna nyheter

CheckPoint 3

Kanske den mest sålda tryckluftsmottagaren - kanske det bästa priset någonsin

Sommarhälsning från Lagafors

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

SorbicPlus minskar brödsvinn

Utökad Lagafors ”Limited Warranty”

H.M Drottningen av Danmark tittade på en unik automatiseringslösning hos Riantics A/S

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Skydda satsar med ny hemsida och e-handel

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Reparation av elektroniken i hydrauliska proportionalventiler

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Hur du låter din förvaringsbehållare venta - och håll den steril

Videojet 1860 - smart och innovativ

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Filterpåsar (Filter Bags)

Enklare robotinstallation med KUKA:s nya ready-to-use-

FROSTAB Investerar

Alsiano är nu BRC certifierade

Köp dina komprimerade filterelement själv - få 2 till 1

Säkerställ era produkters höga standard med våra vitaminanalyser

Silen är pricken över i:et

Svenska Retursystem har lanserat SMART Pooling

Sänd till en kollega

0.173