Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ägg och mjölk i fokus när RON bedömer att Lidl, Max och Orkla Foods inte gett tillräcklig information i sina reklamer.

Tre stora företag – Lidl, Max och Orkla Foods – fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen "vegetariskt" på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet vegetariskt uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg.

I alla tre fallen har företagen använt benämningen, trots att livsmedlen i fråga innehåller mjölk och ägg. Enligt RON har man utgått ifrån Livsmedelsverkets vägledning i besluten.

I RON:s tolkning av vägledningen kan det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med "vegetabiliskt" eller "vegetariskt" och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet. Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.

Anser inte att reklamen är vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Felix produkter. "Mexican Rice Bowl" ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande. Även ordet "veggie" anses vara missledande.

Läs också: Svensk butik i internationell topp fem

I sitt yttrande menar Orkla att det inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat enligt Livsmedelsverket, utan att flera begrepp ryms inom ordet.

Man hänvisar också till myndighetens vägledning som poängterar att: "Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost".

Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder.

Läs också: Fazer ger sig in i grötkampen

I Max fall rör det sig om en reklam för "en helt vegetarisk restaurang" på Göteborgsfestivalen Way Out West. Enligt menyn skulle maten vara helt vegetarisk, men ingredienserna mjölk, ägg och honung finns fortfarande där.

Max säger i sitt yttrande att man som företag vill vara så tydliga som möjligt, och har slutat kalla restaurangen för vegetarisk i allt material sedan augusti förra året.

Ovo och lakto är förvirrande
Lidl fälls för en kort reklamfilm samt ett reklamblad där man marknadsför flera vegorätter. Enligt RON kan inte konsumenten dra någon slutsats om rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamen, som man menar förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.

Enligt svar från Lidl tolkar man det som att alla varianter av vegetarisk mat ryms under begreppet vegetarisk, vilket var fallet när man i sin reklam marknadsförde hela sitt vegetariska sortiment.

Vidare anser man att det skulle vara förvirrande att använda ord som "ovo" och "lakto" mot sina kunder, då man tror att genomsnittskunden inte vet vad det betyder och därför verkar avskräckande istället.

Lidl menar att det inte var deras avsikt att vilseleda, utan använde sig av ett språk som de trodde att alla skulle kunna ta till sig. Man tillägger ändå att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Kommentarer

Bengt Persson
Vad har Orkla Foods med Findus att göra.?
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Findus produkter. "Mexican Rice Bowl"
Orkla har inget med Findus att göra. Två olika företag.
Jag tror ni menar varumärket Felix. Som ägs av Orkla Foods

Niklas Thander
Hej Bengt, tack för kommentaren. Ja, där slant jag allt på tangenterna. Självklart menar jag Felix. Det är nu ändrat.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tine och Tetra Pak-förhållande i ekobrottsutredning

Västeråsbryggeriet förvärvar för att nå toppen

Coppersmith's vill över miljongränsen – blir ny ägare till bryggeri i Uppsala.

EMV-producenten blickar framåt

Näst största ärtproducenten vill skala upp i Findus fotspår.

Norges största pizzakedja vill bli växa i Sverige

McDonald's bästa franchisetagare i storköp

Logistikföretaget väljer Helsingborg för första nordiska lagret

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Köttagenten och anrikt charkuteri i samarbete

Franska jätten Bigards generalagent tar sig an både klassiker och nytt sortiment när man sluter försäljningsavtal.

Findusområdet populärt på marknaden

Intresset ökar för att ta över i Bjuv efter Findus – som jagar svensk produktion.

Konkursdrabbat charkföretag får ny ägare

Linköpingscharkuteriet köper konkurrenten som försattes i konkurs i januari.

WHO kritiserar dansk antibiotikabedömning

Man död efter olycka på livsmedelsfabrik

En person har dött efter att ha blivit klämd i en maskin på Atrias fabrik i Borås.

Rivalbudet dras tillbaka

Kraft Heinz överraskande mångmiljardbud på Unilever gav inget resultat, och man drar sig nu ur förhandlingarna.

Cloetta köper Candyking

Vill växa inom lösgodis – köper för en summa som kan uppgå till 550 miljoner kronor.

Hamburgerkedja till salu

Lantmännens ordförande kliver ner

Alliansen överens – inget ekomål

Istället för ökad ekoproduktion och upphandling borde man satsa på produktionen generellt, menar partierna.

Svenska mjölkbönder får 65 miljoner i stöd

Löfbergs bygger nytt – ska öka med 30 procent

Kaffeproducenten planerar för ett nytt rosteri sedan man nått gränsen i dagens anläggning.

Svampodlingen borta i storbrand

Sveriges största svampodlare drabbades av brand under natten – ingen människa skadad och leveranserna är säkrade.

Salladsodling under jord kan ge mer närodlat

Nytt projekt söker miljonbidrag för odling i underjordiskt stadsutrymme.

Ica smyglanserar ny ost på festival

Dansk priskollapp klättrar snabbt i Sverige

Allt fler unga väljer bort köttet

Men när man äter kött ska det helst vara svenskt, visar en ny undersökning från Ungdomsbarometern.

Lappländskt charkuteri får riksspridning

Tack vare utökat samarbete med Atria kan man bygga ut för större produktion.

Danmark godkänner torskfiske trots stopp

Köttföretaget blir huvudleverantör till Coop

Förpackningsföretaget utsett till Sveriges smartaste industri

2

Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

Hög efterfrågan på ädelost – Arla investerar

Ica-ägare funderar på att sälja

Sämre än väntat för livsmedelsbranschen

Urdålig skörd ger dyr juice

Ekomatleverantören breder ut sig

Instagramgenerationen slänger mest

Färre ägg när inomhuskravet fortsätter

Elstötar ska ge bättre smak på kryddorna

Se alla Företagens egna nyheter

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Statec Binder, ny parter hos Kafeko

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

FT55 fotocell med blått ljus

Märkningskrav mot förfalskningar

Unik packcell med ”Facing”

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Spara en halv miljon i år!

Revolutionen står för dörren - från Bosch packaging

Kurs - Elektriska motorer hos oss i Södertälje

Kvalitetsdiplomering - ett enkelt och effektivt kvalitetsledningssystem!

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Returlådor minskade livsmedelsbranschens koldioxidutsläpp

Revolutionen står för dörren - från Bosch packaging

Sämre olivskördar ökar risken för förfalskad olivolja

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

IBC containrar, runda och fyrkantiga - många användningsmöjligheter!

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Enkel datalogging från TR Electronic

Driftsäker äggmärkning vid Frackstad Lantbruk

Kraftiga stapelbara, koniska plastlådor med integrerat ledat lock.

Ny Account Manager hos Dacapo Göteborg

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Nidec Corporation har avslutat köpet av Leroy-Somer och Control Techniques ...

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Sänd till en kollega

0.219