Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ägg och mjölk i fokus när RON bedömer att Lidl, Max och Orkla Foods inte gett tillräcklig information i sina reklamer.

Tre stora företag – Lidl, Max och Orkla Foods – fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen "vegetariskt" på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet vegetariskt uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg.

I alla tre fallen har företagen använt benämningen, trots att livsmedlen i fråga innehåller mjölk och ägg. Enligt RON har man utgått ifrån Livsmedelsverkets vägledning i besluten.

I RON:s tolkning av vägledningen kan det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med "vegetabiliskt" eller "vegetariskt" och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet. Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.

Anser inte att reklamen är vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Felix produkter. "Mexican Rice Bowl" ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande. Även ordet "veggie" anses vara missledande.

Läs också: Coop fälls i reklammål

I sitt yttrande menar Orkla att det inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat enligt Livsmedelsverket, utan att flera begrepp ryms inom ordet.

Man hänvisar också till myndighetens vägledning som poängterar att: "Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost".

Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder.

Läs också: Lidl: "Vi klimatkompenserar för hela verksamheten"

I Max fall rör det sig om en reklam för "en helt vegetarisk restaurang" på Göteborgsfestivalen Way Out West. Enligt menyn skulle maten vara helt vegetarisk, men ingredienserna mjölk, ägg och honung finns fortfarande där.

Max säger i sitt yttrande att man som företag vill vara så tydliga som möjligt, och har slutat kalla restaurangen för vegetarisk i allt material sedan augusti förra året.

Ovo och lakto är förvirrande
Lidl fälls för en kort reklamfilm samt ett reklamblad där man marknadsför flera vegorätter. Enligt RON kan inte konsumenten dra någon slutsats om rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamen, som man menar förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.

Enligt svar från Lidl tolkar man det som att alla varianter av vegetarisk mat ryms under begreppet vegetarisk, vilket var fallet när man i sin reklam marknadsförde hela sitt vegetariska sortiment.

Vidare anser man att det skulle vara förvirrande att använda ord som "ovo" och "lakto" mot sina kunder, då man tror att genomsnittskunden inte vet vad det betyder och därför verkar avskräckande istället.

Lidl menar att det inte var deras avsikt att vilseleda, utan använde sig av ett språk som de trodde att alla skulle kunna ta till sig. Man tillägger ändå att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Kommentarer

Bengt Persson
Vad har Orkla Foods med Findus att göra.?
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Findus produkter. "Mexican Rice Bowl"
Orkla har inget med Findus att göra. Två olika företag.
Jag tror ni menar varumärket Felix. Som ägs av Orkla Foods

Niklas Thander
Hej Bengt, tack för kommentaren. Ja, där slant jag allt på tangenterna. Självklart menar jag Felix. Det är nu ändrat.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ekobutiken i konkurs

Trots stora hyresrabatter från HSB lyckades företaget inte komma på fötter igen.

Hemköp pressar Axfood

Fler äter frukost till middag

Multimåltiderna luckrar upp konventionerna.

Alkoholfritt går starkt

Bara förra året steg försäljningen av alkoholfri öl med över 30 procent.

Kryddchefen slutar

Lämnar efter fyra år och går till servettbolaget Duni.

Nya ägare går in i Falkeskogs-företaget

Konkursade Nordqvists fiskexport har fått nya delägare, vilket innebär att man fortsatt kommer finnas kvar. De nya ägarna vill framförallt göra företaget bättre på att lyfta fram produkterna.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nattsvart för godisföretaget

Resultatet faller rejält bland annat till följd av en fabriksincident.

Fyra av tio vill äta mer ekologiskt

Ett problem är att det inte finns ett tillräckligt bra utbud i butikerna.

Kvarnbolaget ska bli mer miljövänligt

Transporterna förbättras genom en optimerad pallhantering.

Vinsten stiger rejält för LRF

Affärsverksamheten överträffar förväntningarna.

Chipsbolaget växer kraftigt

Växjö får sin andra Max

Två delikatessföretag blir ett

Samgåendet av de båda delikatess- och konfektyrföretagen ska ge synergieffekter. Vd:n: "Vi kompletterar varandra".

Oumph lanseras hos amerikansk storkedja

Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".

Odling utsatt för massiv jordgubbsstöld

Danska slakterier jublar efter Japan-avtal

Europas export av griskött kan växa med 100 000 ton om året – Danish Crown beräknar upp till 300 nyanställningar.

250 ton lax i mystisk massdöd på dansk odling

Cloettas verksamhet i Italien blir tysk

Lidl: "Vi klimatkompenserar för hela verksamheten"

Genom samarbete med miljökonsulten Zeromission bidrar kedjan till tre projekt för klimatnytta.

Krav kan sluta vara ekologiska

Organisationen överväger att sluta följa EU:s lagstiftning, vilket skulle innebära att man inte får använda begreppet ekologiskt.

Göteborgsgrossist måste bränna 18 ton mat

Nytt samarbete för Coop testas – ska leverera varor inom en timme

Kedjan pilottestar bud av matkasse tillsammans med bolaget Urb-it. Onlinechef: "Det här ska gå väldigt snabbt".

Simris Alg förstärker med digitalproffs

Pågen och Bisca i skorptvist

Svenska brödföretaget stämde danska konkurrenten för varumärkesintrång – fick inte gehör.

Pastillfabriken vill in på dagligvarumarknaden

Alfa Laval får stororder i Brasilien

Danone säljer till Skånemejeriers ägare

Ica-butiken som storsatsar på folköl

Nystartat godisföretag får bred lansering

Coca-Cola vill återvinna allt

Svensk matsvinnsapp ska bli internationell

2

Coop fälls i reklammål

En av fem tror på svensk öl

Krav sätter fler krav på förpackningar

Matleverantör nyrekryterar

Compass Groups vd lämnar efter 13 år på posten

Se alla Företagens egna nyheter

CheckPoint 3

Kanske den mest sålda tryckluftsmottagaren - kanske det bästa priset någonsin

Sommarhälsning från Lagafors

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

SorbicPlus minskar brödsvinn

Utökad Lagafors ”Limited Warranty”

H.M Drottningen av Danmark tittade på en unik automatiseringslösning hos Riantics A/S

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Skydda satsar med ny hemsida och e-handel

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Reparation av elektroniken i hydrauliska proportionalventiler

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Hur du låter din förvaringsbehållare venta - och håll den steril

Videojet 1860 - smart och innovativ

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Filterpåsar (Filter Bags)

Enklare robotinstallation med KUKA:s nya ready-to-use-

FROSTAB Investerar

Alsiano är nu BRC certifierade

Köp dina komprimerade filterelement själv - få 2 till 1

Säkerställ era produkters höga standard med våra vitaminanalyser

Silen är pricken över i:et

Svenska Retursystem har lanserat SMART Pooling

Sänd till en kollega

0.192