23948sdkhjf

Veganföretaget ökar omsättningen – breddar sortimentet

Ekko Gourmets lanseringar kommer efter en stor ökning av omsättningen.
Under 2016 uppgick veganmatsproducenten Ekko Gourmets försäljning till 12 miljoner kronor – en stor ökning jämfört med 2015 års 8,6 miljoner kronor. Enligt företaget själva är det därför en naturlig följd att man utökar sortimentet med två nya produkter i form av solrosburgare och quinoabollar.

– Intresset från konsumenterna är större än någonsin och vi märker också att stödet från dagligvaruhandeln, både centralt och i butikerna, är otroligt bra. De har anpassat sina diskar för att möta efterfrågan, vilket inneburit att vi har kunnat sälja mer, säger Ekko Gourmets grundare och vd Jared Christensen, till Food Supply.

Det Malmöbaserade företaget producerar i dag sina produkter på Ecab-ägda fabriken Marimat i västgötska Stora Levene, där även Food for Progress varumärke Oumph tillverkas. I och med ökningen av omsättningen har fabriken nu fått anställa mer personal och inlett dubbla skift. Dessutom har Ekko Gourmet själva kunnat anställa en person till, med ansvar för kommunikation och marknadsföring.

Företaget meddelar samtidigt att man har flera nya idéer i bakfickan, och några av dem planeras dyka upp inom det närmsta året.

– Vi är ganska nischade i vårt segment och jag tycker fortfarande det finns hål att fylla även inom denna nisch. Jag kan inte avslöja för mycket om våra framtida planer, men som alltid så kommer smakerna ligga överst på prioriteringslistan, säger Jared Christensen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078