Valios nya produkt mest anmälda på länge
Reklamombudsmannen har fått in över 60 anmälningar om den vegetariska benämningen på mjölkproteinet Mifu.
Produkten marknadsförs som vegetarisk, men innehåller just mjölkprotein. Det har lett till att Reklamombudsmannen tagit emot drygt 60 anmälningar, det högsta antalet för en enskild produkt eller kampanj sedan 2013. Då handlade det om en annons för boken "Invandring och mörkläggning", som anmälare såg som rasistisk.
Anmälningarna mot Valios produkt pekar ut användandet av benämningen vegetarisk som för bred och därmed vilseledande, då det uttrycker att produkten är fri från ingredienser eller tillsatser av animaliskt ursprung.
– Mifu består ju av mjölkprotein och då ska den egentligen kallas för laktovegetarisk, säger Natascha Trenkoska, en av de som anmält kampanjen till Reklamombudsmannen, till P3 Nyheter
Från Valios håll förklarar man att man inte vill vilseleda, och att man nu ser över kommunikationen mot konsumenterna.
– I viss kommunikation har vi använt oss av det bredare begreppet vegetarisk men alltid i samband med en tydlig beskrivning att vi pratar om stekbart mjölkprotein, säger Andreas Barolo, marknadsdirektör för Valio, till P3 Nyheter.
Reklam från företagen Lidl, Max och Orkla fälldes av Reklamombudsmannen i februari för liknande bruk av ordet. Undantag gjordes i ett av besluten rörande kampanjen i vilken Felix färdigrätt Halloumi Hotpot var en del av.
Läs också: Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam
Reklamombudsmannens opinionsnämnd gjorde avvägningen att en genomsnittkonsument känner till att halloumi är en sorts ost och att ost är en mjölkprodukt – därför var användningen av ordet vegetarisk inte vilseledande i sammanhanget.