23948sdkhjf

Coop uppfattas som grönast

Änglamark och Coop uppvisar stark miljöprofil i undersökning.
Företaget Differ har för åttonde året genomfört en undersökning för att ta reda på vilka varumärken och företag som svenskarna uppfattar som Sveriges grönaste.

När det kommer till varumärken är det precis som förra året Coops ekologiska märke Änglamark som vinner kategorin. Även på andra plats återfinns Coop, då som huvudmärket. Enligt Differ är Änglamark vinnare med råge, och försprånget ner till konkurrenterna har vuxit sedan förra året.

I och med topplaceringarna lägger sig också Coop före Ica:

1. Änglamark
2. Coop
3. Grumme
4. Arla
5. Ica

Totalt utvärderades 86 företag och om man mäter genomsnittspoängen för upplevd miljövänlighet placerar sig SJ som etta, precis som de senaste sex åren. Här tappar Coop – dels då man förra året delade på förstaplatsen, dels för att Ica lyckas peta ner dem till en tredjeplats:

2016 års topplista utifrån genomsnittspoäng:
1. SJ
2. Ica
3. Coop
4. Apoteket
5. Apotek Hjärtat

I undersökningen har drygt 1 000 personer i åldrarna 17-74 har fått svara på frågor kring miljö och hållbarhet samt givit sin syn på varumärken, hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094